Fysik
Tidsrejser - Einsteins relativitetsteori
Jeg hber virkelig, at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe, eller give nogle fif til hvordan denne opgave skal løses :) Da jeg er på helt bar bund..
Opgaven lyder:
Det er. ifølge Einsteins specielle relativitetsteori, ikke muligt at foretage tidsrejser, men hvis man rejser med hastigheder op imod lystes hastighed vil man kunne "bremse" tiden, hvilket gør det muligt at rejse frem i tiden.
a) Hvis man vil rejse 50 år frem i tiden, men kun gider spilde to år på at sidde i et rumskib, hvor hurtigt skal rumskibet så bvæge sig, hvis det antages at man kan hoppe ombord og af borde mens flyet er i bevægelse?
b) Hvis man var tvunget til at starte med en hastighed på v = 0 m/s og skulle accelerere rumskibet op til hastigheden fundet i a og man maksimalt vil udsættes for en påvirkning på én g under accelerationen, hvor lang tid vil det tage før rumskibet kommer op på den ønskede hastighed (regn klassisk)?
Jeg forventer ikke at der er nogen der regner opgaven, men hvis der var en der bare gad at give et tips om hvilken formel der skal bruges, ville det være super.
På forhånd tak :)
Svar #2
04. maj 2014 af SuneChr
# 0
a) Kravet om at kunne sammenpresse 50 år til kun 2 år, alene set på uret i rumskibet, er jo vås.
Kan man forestille sig, at man undervejs, fra rumskibet, kan iagttage et ur udenfor kabinen, vil man inde i kabinen hævde, at uret udenfor går for langsomt. Omvendt, vil "en udenfor" det forbipasserende rumskib hævde, at det er uret inde i kabinen, der går for langsomt. Pointen er, at begge iagttagere har ret.
Svar #3
04. maj 2014 af nikkse (Slettet)
Tak :)
Men hvordan er det så lige man får isoleret V, så man får hastigheden i svar?
Har prøvet noget forskelligt, men da jeg ved hvad svaret skal være, kan jeg se at jeg gør det forkert :(
Svar #4
04. maj 2014 af nikkse (Slettet)
Jeg forstår ikke lige dit svar?
Jeg skal beregne en hastighed, det har vel ikke noget at gøre med et ur inde og udenfor kabinen? Eller har jeg misforstået noget? :)
Svar #5
04. maj 2014 af SuneChr
b) Det her er meget hypotetisk, og skrup forkert, men løs da ligningen
299999 km/s = 0,0098 km/s2 · t (t i sek.)
Svar #9
04. maj 2014 af SuneChr
# 8 # : - )

Tintin tænker vist på m·c2 .
Svar #10
04. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man kommer så til at tænke på det klassiske digt
There once was a lady named Bright.
She could travel much faster than light.
She departed one day
in a relative way
and returned on the previous night.
Skriv et svar til: Tidsrejser - Einsteins relativitetsteori
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.