Fysik

Kapacitor/Kondensator

09. maj 2014 af sokrates911 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Så jeg er bagud i elektromagnetisme, men sidder med en aflevering til i morgen. Svarene er sikkert lettere åbenlyse, når jeg får læst ordentligt op, men jeg har svært ved at bruge teorien endnu og har desværre en deadline. Jeg har nået 10/14 spørgsmål selv, men disse driller. Jeg ville være uendeligt taknemmelig for pædagogisk hjælp til følgende spørgsmål (alle oplysninger fra opg er medbragt):

To kapacitorer (pladekapacitorer, hhv plade A og B samt C og D) med kapacitans C1 og C2 er forbundet i seriekobling med et 12 V batteri. De to kapacitorer kan naturligvis betragtes som én kapacitor med "fælles" kapacitans.

1) Plade A oplades med ladning Q fra batteriet, så ladningen på D er -Q. Hvad er ladningen på hhv pladerne B og C?

Er ladningen på hhv. B og C, -Q og Q? I så fald hvorfor? Jeg ved ikke med sikkerhed, hvordan jeg skal forestille mig situationen. Jeg kan ikke umiddelbart slå teorien op.

2) Bestem spændingen mellem A og B, U1, og spændingen mellem C og D, U2 - som funktion af Q. Bestem Q og den samlede kapacitans.

Fx U(Q)=Q/C? De to sidste: Hvordan?

Vi ændrer nu opstillingen til parallelkobling. 

1) Hvad er spændingen mellem pladerne A og B samt A og C?

Jeg ved ikke, hvordan jeg bestemmer dette.

2) Hvordan beregnes ladningerne på de fire plader enkeltvis?

Jeg ved heller ikke, hvordan jeg bestemmer dette

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

For kapacitorer er kapacitansen additiv i parallelforbindelse, mens den reciprokke kapacitans er additiv ved serieforbindelse.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Series_and_parallel_circuits

Skriv et svar til: Kapacitor/Kondensator

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.