Fysik

[Hjælp] Hvordan opstår lys

16. maj 2014 af RasmusEu (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg vil gerne have bekræftet min videon om hvordan lys opstår til mine notater. Jeg er også lidt i tvivl om nogle af tingene, som jeg håber i kan klargøre for mig.

Jeg ved elektronerne i et atom som får tilført ekstra energi vil skifte elektronskal og under processen danne fotoner. Jeg er i tvivl om den tilførte energi bestående af elektroner, vil rykke atomernes ''originale'' elektroner løs fra dets stabile kredsløb hvorved den ''originale elektron finder sin vej tilbage til dets stabile kredsløb igen, og den tilførte overskydende elektron forsvinder? Eller erstatter elektronerne konstant hinanden i processen, hvor elektronerne kontant kæmper for at få en stabil plads rundt om atomet?

Tak for din tid! (: 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2014 af peter lind

Der bliver normalt ikke tilført ekstra elektroner. Elektronerne kan slås op i et højere energiniveau ved sammenstød med fotoner eller atomer. Der sker ingen ændringer af elektronernes antal med mindre en slås helt ud af atomet


Svar #2
16. maj 2014 af RasmusEu (Slettet)

Tak for dit svar Peter. Kræver det at elektronen som bliver slået løs skal bevæge sig tilbage til sit stabile kredsløb igen, for at udløse en foton?


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2014 af peter lind

det eller en anden elektron besætter den ledige plads


Svar #4
16. maj 2014 af RasmusEu (Slettet)

Okay tak. Vil det ikke næsten være umuligt for elektronerne at bevæge sig tilbage til sit stabile kredsløb, når der konstant bliver tilføjet energi? F.eks ved fusion i solen. Der vil elektronerne vel blive erstattet med nye elektroner ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. maj 2014 af peter lind

Det kommer an på hvor stor energi den får. I solen er atomerne ioniseret


Svar #6
16. maj 2014 af RasmusEu (Slettet)

Okay jeg forstår. Jeg har lige et sidste sprøgsmål. Jeg læste mig også til at fotonens farve afhænger af mængden af energi som bliver tilført. Det vil vel sige at elektronerne ikke nødvendigvis behøver at bevæge sig helt tilbage til dens stabile kredsløb igen, men bare skal skifte mellem to elektronskaller afhænging af hvilke farve?

Tak. (:


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. maj 2014 af peter lind

Det er korrekt


Svar #8
16. maj 2014 af RasmusEu (Slettet)

Tusind tak for din tid Peter. Jeg er glad for du blev her hele vejen igennem! (:


Skriv et svar til: [Hjælp] Hvordan opstår lys

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.