Fysik

planeter

19. maj 2014 af tjibi23 - Niveau: B-niveau

hej jeg vil bare lige spørge om, fordi jeg ikke kan finde noget om det på nettet eller bøger, men hvorfor er det egentlig man kan se planeterne og hvornår. Jeg ved det ikke helt, men jeg har dog en ide selv.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2014 af Jerslev

#0: Hvad er din egen idé?

- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
19. maj 2014 af tjibi23

altså jeg har den ide, at man kan se planeterne, da de er belyst af solen. Så nogen planeter vil reflektere mere lys end de andre, og da solens eget lys er så kraftigt fra solen, så vil (nogle) planeter kun observerbare med  det blotte øje om natten. Jeg har ingen ide, om det jeg har sagt er rent sludder, men det er min umiddelbare ide.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. maj 2014 af ramme2 (Slettet)

En planets tilsyneladende størrelsesorden (m) er et måltal for hvor klar/observerbar den er, set fra jorden. En planets tilsyneladende størrelsesorden afhænger blandt andet af planetens afstand til jorden, dens volume og ikke mindst planetens Albedo. En planets Albedo er et måltal for, hvor stor en del af den fra solen indkommende stråling der bliver reflekteret.  Albedo = Ap = (reflekterende stråling)/indkommende stråling). Hvis Ap=1  reflekteres al stråling fra planeten.

Eftersom alle solens planeter er i kredsløb om solen, har de også forskellige afstande til jorden i modsætning til stjernerne. Når en planet er tættest på jorden, opnår den også sin største klarhed set fra jorden. Både Venus, Mars, Merkur og Jupiter kan opnå en større klarhed end nogen af stjernerne på nattehimlen. Andre faktorer blandt flere der kan minimere udsynet til nattehimlen, er blandt andet lysforureningen fra byerne og fuldmåne.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Du antyder, at stjernerne ikke har forskellige afstande til Jorden, og det er ikke korrekt. Men stjernerne uden for Solsystemet befinder sig i meget større afstande fra Jorden end de øvrige planeter i Solsystemet.

Du skriver også, at "når en planet er tættest på jorden, opnår den også sin største klarhed set fra jorden". Der er kun korrekt for de planeter, der ligger længere væk fra Solen end Jorden. De to indre planeter, Merkur og Venus, kan slet ikke ses, når de er tættest på Jorden. Merkur har faktisk sin klareste lysstyrke, når den er fjernest fra Jorden. Den større variation i Venus' afstand fra Jorden sammen med dens udvisning af faser bevirker, at Venus ses klarest, N9r den er i en vis vinkel fra Solen i den nærmer halvdel af banen.


Svar #5
20. maj 2014 af tjibi23

Mange tak klart og forståeligt. Jeg takker for hjælpen, jeg ved ikke særlig meget om fysik og jg har det på c niveau, så noget som det her synes jeg nogle gange godt kan være lidt svært.

Skriv et svar til: planeter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.