Matematik
Uendelighed i integral- og sandsynlighedsregning
Jeg har en opgave, der er lidt kompliceret, der lyder som følger:
Bestem middelværdi, varians og spredning for en Paretofordelt stokastisk variabel med tæthedsfunktion:

Jeg forsøger at regne
(se vedhæftet fil), men jeg forstår simpelthen ikke hvordan jeg skal behandle et ulighedstegn i integralet
Håber nogen kan hjælpe. :-)
/Therese
Svar #1
21. maj 2014 af SuneChr
Kald nedre grænse i integralet for n og find grænseværdien for stamfunktionen ved at lade n → - ∞ .
Svar #2
21. maj 2014 af ThereseMoreau (Slettet)
Okay, jeg er langt, langt, langt fra sikker, men jeg har stillet op hvad jeg forestiller mig i filen der er vedhæftet. (Beklager men equation funktionen her på siden kan ikke helt det jeg gerne vil kunne)
Svar #3
21. maj 2014 af Drunkmunky (Slettet)
Bemærk, at når n → - ∞, så vil (3/2)/n^2->0. Så du får, at værdien er -3/2.
Svar #5
21. maj 2014 af ThereseMoreau (Slettet)
#4, jeg kan godt se hvad du mener, også at jeg har sat grænserne forkert (pinligt!), dog forstår jeg ikke helt hvordan du får det til 3/2, jeg kan kun få det til 0. Må jeg evt. se dine mellemregninger?
Skriv et svar til: Uendelighed i integral- og sandsynlighedsregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

![\small \begin{align*} \mu = \int_{-\infty}^\infty x f(x)\, \mathrm{d}x &= \int_1^{\infty}x\cdot 3x^{-4}\, \mathrm{d}x \\ &= \lim_{n\to \infty} \left[ -\frac{3}{2x^2} \right]_1^{n}\\ &= \frac{3}{2} \end{align*}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/aWq-qfPHsWvCE95iIoxpnw==.gif)
![\mu =\int_{-\infty }^{\infty }x\cdot f(x)\, \textup{d}x=\int_{1}^{\infty }x\cdot 3x^{-4}\, \textup{d}x\newline\newline =\int_{1}^{\infty }3x^{-3}\, \textup{d}x=\lim_{ n\rightarrow \infty } \left [ -\frac{3}{2}x^{-2} \right ]_{1}^{n}=\lim_{n\rightarrow \infty }(\frac{3}{2}-\frac{3}{2n^{2}})=\frac{3}{2}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/zCzP6UeL7ChAXZRPUKDk5g==.gif)