Fysik
HJÆLP Harmoniske svingninger
DET KRÆVER LOGGERPRO for at åbne dokumentet.
Jeg har plottet placering for i et lod i et svingende system. Jeg kan bare ikke tyde grafen og jeg kan derfor ikke huske hvordan jeg skal lave matematisk behandling.
Svar #1
21. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det kræver da vist endda overnaturlige evner for at åbne dokumentet.
Svar #2
21. maj 2014 af Henriksen54
jeg prøver igen, i tilfælde af ingen i studieportalen besidder overnaturlige evner
Svar #4
Jeg har nu taget et billede af min skærm, da jeg ikke kan vedhæfte filer fra loggerpro
Svar #5
Der er jo allerede lagt en sinusfunktion ind i målingerne. Man kan så finde svingningstid, amplitude, osv. ud fra de fundne konstanter.
Svar #6
Ja, men hvad ser vi op af y-aksen ?
jeg vil gerne vide dette, da jeg vil lave en graf F(x) = - k * x, altså kraft som funktion af placering og k som hældning
Svar #7
y er vel loddets y-koordinat? Jeg gætter bare; det er dig, der har lavet forsøget.
Svar #8
Jeg mener nemlig også at dette er loddets placering som funktion af tiden, men hvordan sætter jeg dette i sammenhæng med F, så jeg kan lave en ret linje gennem (0,0), F(x) = - k * x.
Svar #12
22. maj 2014 af hesch (Slettet)
#0: Det kunne være et forsøg, hvor et lod er ophængt i en fjeder.
Den indtegnede sin-funktion formoder jer er indtegnet af Loggerpro ? ( Jeg har af forskellige grunde ikke den store tillid til dette program ).
Du skal hæfte dig ved værdierne t og Y, der viser samplingstidspunkter og loddets lodrette position. Δt (samplingsperioden) ses at være 0,033s. Enheden for Y(t) kan jeg ikke umiddelbart gennemskue ( mm ? ).
F(Y) beregnes ved: F(Y) = m * d2Y/dt2 = m * a(t). m er loddets masse. Når sin-kurven kan tegnes, må Y(t) jo være kendt! ( Du skal lige fjerne offset, så middelværdien af Y(t) = 0. )
Hvis det tunge skyts skal bringes i anvendelse, skal Y(t) Fouriertransformeres (FFT). Husk, at denne FFT skal udføres over et helt antal perioder. Der findes nogle "trick", der kan lave en Y(t)-funktion, der er oversamplet, dvs. at du kan generere interpolerede målepunkter, men det er nok at gå for vidt her.
Den fundne FFT kan "renses" for evt. overharmoniske, støj, offset. Tilbage har du så den harmoniske svingning.
Ud fra den rensede Y(t), beregnes F(Y), og din k-værdi kan bestemmes.
Svar #13
22. maj 2014 af Henriksen54
Ja, mange tak for hjælpen.
Det ang. F(Y) = m * Y'', var også det jeg endte op med gøre,, jeg fik en ret linje, dog ikke gennem (0,0). Jeg vedhæfter lige et billede af grafen.
Svar #14
Det er fordi at du ikke har fjernet offsettet, der her er 0,32m ( loddets hvileposition ).
Svar #15
22. maj 2014 af Henriksen54
Nå ok, jeg har slet ikke hørt om "offsettet" før, kan du forklare mig hvordan jeg fjerne det?
Svar #16
Når loddet er i hvile, påvirkes det af tyngdekraften, og fjederen strækkes ud. Sætter du loddet i svingninger, vil det svinge symmetrisk om denne position.
Du sutraherer 0,32m fra x-skalaen.
Altså det er jo ikke så vigtigt: Meningen forstås uden denne korrektion ( håber jeg da ). Du kan blot skrive et NB herom.
PS: Du burde måske have målt dette offset i starten af forsøget ( uden svingning ).
Skriv et svar til: HJÆLP Harmoniske svingninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.