Matematik

Statistik

24. maj 2014 af kway2high (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg er lidt blank på hele det der med statistik. I opgaven herunder tænker jeg det er noget chi i anden de er ude efter. Og i så fald kan man vel sagtens regne chi i anden ved summa (obs-forv)/forv. Jeg er stadig i tvivl om hvad min nulhypotese er? og så kan jeg ik finde ud af hvordan du finder din kritiske størrelse?

Mvh Kenneth

Tabellen viser, hvordan det samlede antal familier med bil var fordelt på de fem regioner i 
Danmark et bestemt år. 

Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland
Forventet 
andel i %              26                  15              24                  24            11 

En stikprøve på 1005 familier med bil har givet følgende fordeling på de fem regioner i 
Danmark: 

Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland
Antal                     271              161            250             201             122 

a) Forklar, hvad der er stikprøve og population, og opstil en nulhypotese, som kan 
anvendes til at undersøge, om der er sket en ændring af fordelingen på de fem 
regioner. 

b) Undersøg på et 5% signifikansniveau, om nulhypotesen kan forkastes. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2014 af lartpoutlart (Slettet)

b) Lave en forventet tabel med antal. Du ved hvor mange familier der har deltaget, og ud fra det kan du bestemme en tabel for de forventede værdier idet du også kender procentsatsen for regionerne. Forstår du?

Bagefter laver du chi-i-anden - så kan du se om du skal forkaste H0-hypotesen som du har fremstillet i opgave a. Husk at H0-hypotesen er "det man undersøger", og H1-hypotesen er så den alternative (altså det modsatte) hvis H0 ikke gælder.

Download Geogebra - supernemt når man har at gøre med statistik, og du sparer en masse tid til den skriftlige eksamen!

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2014 af SuneChr

# 1  "Download Geogebra - supernemt når man har at gøre med statistik, og du sparer en masse tid til den skriftlige eksamen!"
Det drejer sig ikke om at downloade i et væk, - uden at forstå et kvæk af det hele.

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1483260

Skriv et svar til: Statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.