Matematik

Optimeringsopgave (fortsat)

26. maj 2014 af Gandhara (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen :)

I går var jeg sikker på, at jeg havde løst opgaven rigtigt (opgaveformuleringen er vedhæftet). Jeg fortog de nødvendige beregninger og omskrivninger, og jeg nåede frem til det rigtige resultat (den måde jeg gjorde det på, gav i hvert fald for mig i starten). Men jeg opdagede at, da jeg skulle gøre rede for hvorfor den angivne udtryk for arealet af byggegrunden passer, så havde jeg kun brugt arealet af halvdelen af trekanten! Jeg havde opdelt den ligesidede trekant i 2 lige store dele, og jeg havde regnet videre med arealet af den ene af disse trekanter. Da jeg prøvede at gange med 2, så gav tingene ingen mening. Jeg vedhæfter alligevel mine beregninger, og jeg håber en venlig sjæl vil se dem igennem, for hvorfor jeg kan komme frem til det rigtige resultat, med halvdelen af arealet af det trekantede område.

Vedhæftet fil: Opgaveformulering.PNG

Svar #1
26. maj 2014 af Gandhara (Slettet)

Mine beregninger ligger som 3 billedfiler: de ligger i forlængelse af hinande (håber ikke det forvirrer jer):

Vedhæftet fil:1.PNG

Svar #2

2. del af beregningerne

Vedhæftet fil:2.PNG

Svar #3

3., og sidste del af beregningerne

Vedhæftet fil:3.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Byggegrundens omkreds: O = 3x + 2y

Byggegrundens areal: T = x·y + 2·(1/2)·((√3)/2)·x·x/2 = x·y + ((√3)/4)·x2 .

a) Indsæt x = 50 og y = 100 .

b) I det vedhæftede #2 får du af en eller anden grund ganget det andet led med 2 fra næstsidste til sidste linie og kommer så frem til det rigtige resultat. Med O = 200 får man y = (200 - 3x) / 2 = 100 - (3/2)x , der indsættes i udtrykket for T:

T(x) = 100x - (3/2)x2 + ((√3)/4)·x2 = (((√3)/4) - (3/2))·x2 + 100x .

c) Endelig finder man maksimum ved at bestemme toppunktet for 2.-gradspolynomiet T(x) .

Svar #5

Er det beregning nr. 4, i #2, du tænker på at jeg har ganget med 2, Andersen?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja, du går fra

T(x) = x·y + (1/2)·((√3)/2)·x·x/2

til

T(x) = x·y + 2·(1/2)·((√3)/2)·x·x/2 ,

hvilket jo er forkert konkluderet, men da den første ligning er forkert i forvejen, ender du så tilfældigvis med det rigtige resultat.

Brugbart svar (0)

Svar #7
26. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)

Held i uheld? :D

Svar #8

Er det her (som du har skrevet i #6):

(√3)/2)·x

ikke det samme som det her:

√3x/2x           ?

Er det ikke forkert, eller er det bare mig?

Jeg spkeulerede lige på, hvilken første ligning har været forkert opskrevet i forvejen?

Svar #9

Det må man da sige, Bullerkag :-)

Brugbart svar (0)

Svar #10

Når du ganger en konstant på en brøk, ganger du den kun op i tælleren på brøken :)

Så derfor:

\frac{kvad(3)}{2}*x

altså

\frac{kvad(3)*x}{2}

Svar #11

Det forstår jeg bedre, tak.

Ang. det der med at gange med 2 tilfældigvis: hvis i ser #2 igen, udregning nr. 4, så ser man så at alle 3 brøker har samme fællesnævner: 2. Hvis 2 brøker har samme fællesnævner, ganger man så ikke bare tællerne sammen? Det er nemlig det jeg har gjort: jeg har ganget x'et fra tredje brøk på tælleren i 2. brøk (stadigvæk i udregning 4, i #2). Er det forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #12

Når du multiplicerer to brøker med hinanden behøver de ikke at have fælles nævner. Du ganger blot tæller med tæller og nævner med nævner :)

Svar #13

Det har du helt ret i, Bullerkag. Men dit eksempel beskriver en situation uden angivne parentser. Men...(se vedhæftet fil)

Vedhæftet fil:pppp.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #14

Nej det har du altså ikke ret i, desværre... Parentesen har ingen betydning i dette tilfælde :)

Svar #15

Hæh, ok så ;)

Som det sidste, Bullerkag, kan du evt. give en trinvis forklaring på hvordan man forkorter udregning 4 i #2 korrekt så, bare for at være ekstra besværlig? Var det ikke også den, som Andersen mente var forkert til at starte med?

Brugbart svar (0)

Svar #16

Nej, det er ikke korrekt. Man ganger en brøk med et tal ved at gange tælleren med tallet og beholde nævneren.

Du forlænger brøken (√3)/2 med x når du ganger både tæller og nævner med det samme tal x. Når man forlænger en brøk med et tal ændrer man ikke brøkens værdi.

Svar #17

Det forstår jeg meget bedre nu, Andersen :)

Andersen, vil du forklarer mig hvordan man forkorter udregning 4 i #2 korrekt så? 

Brugbart svar (0)

Svar #18

Glemmer du ikke bare at gange din halve brøk på også? så der står 8 i nævneren i stedet for 4? Den forsvinder i hvert fald :)

Brugbart svar (0)

Svar #19

Udtrykket i udregning 4 i #2 er forkert, men med det forbehold har man jo så

T(x) = x·y + (1/2)·((√3)x/2)·(x/2)

= x·y + (√3)·x2/8 

og som sagt er det 2. led ikke korrekt som samlet udtryk for T, idet det skal ganges med 2.

Svar #20

Men hvis jeg ganger det med 2, kommer der så til at stå:

T= x·y + (√3)·x2/4             ?

Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.