Matematik

Differentialregning (Mdt. eksamen)

26. maj 2014 af nymannjakobsen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har fået følgende spørgsmål opgivet:

3. Differentialregning
Redegør for definitionen af differentialkvotient. Forklar om regneregler for differentiation

Jeg tænkte på at bevise de forskellige regneregler for differentialregning, hvad mere vil være en god idé at komme ind på?

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. maj 2014 af mathon

Du skal begynde med definitionen.

Svar #2
26. maj 2014 af nymannjakobsen (Slettet)

Vil det være passende at bruge tre-trins-reglen for (x2)'=2x for at definere differentialkvotienten?

Brugbart svar (1)

Svar #3
26. maj 2014 af lglglgmama (Slettet)

Differentialkvotient for en funktion f(x) i x0 er hældningskoefficienten for tangenten til grafen for f(x) i punktet (x0,, f(x0). Ja, du kan anvende tretrins-reglen for at komme frem til hældningskoefficienten for tangenten med eksempel x2

Svar #4

Differentialkvotient for en funktion f(x) i x0 er hældningskoefficienten for tangenten til grafen for f(x) i punktet (x0,, f(x0). Ja, du kan anvende tretrins-reglen for at komme frem til hældningskoefficienten for tangenten med eksempel x2

Tak for det hurtige svar, dit dokument er dog blankt..

Brugbart svar (1)

Svar #5
26. maj 2014 af mathon

Det vil være passende at definere generelt:
   for en kontinuert funktion f(x)
   defineres:

\underset{h->0}{{\lim}} \; \; \frac{f(x_o+h)-f(x_o)}{h}=f{}'(x)

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. maj 2014 af mathon

herefter kan gennemregne et eksempel - se #7 -
og redegøre for regneregler.

Brugbart svar (0)

Svar #7
26. maj 2014 af mathon

som for f(x) = x2
giver:

Svar #8

#Mathon, tusind tak.

Efter jeg har gennemgået det generelle, skal jeg bevise regneregler for differentialregningen, da jeg ikke kan nå at bevise alle sammen, hvilke vil i priotere af følgende?

Sumreglen

Differensreglen

Konstantreglen

Produktreglen

Brøkreglen

Jeg tænkte selv at jeg vil øve mig på et af de tungere beviser af de ovenstående (produktreglen eller brøkreglen). Hvad mener i?

Svar #9

ps. jeg har beviserne skrevet ned for alle ovenstående regler, så det behøves ikke, jeg ønsker blot at vide hvad priotering jeg skal give dem. :-)

Brugbart svar (1)

Svar #10
26. maj 2014 af mathon

Sum- differens- og konstant-regel  er hurtigt gennemgået.

Vælg så produktreglen - hvis du viser gode tegn her, får du ikke lov til at gøre den færdig, men bliver spurgt
overordnet om kvotient-reglen, som hvis du kender den, giver dig toppen af karakterkransekagen.

Skriv et svar til: Differentialregning (Mdt. eksamen)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.