Matematik
Fourierrække
Er der nogen, der kan hjælpe med spørgsmål (a) og (b) i den vedhæftede opgave? På forhånd tak! :)
Svar #1
28. maj 2014 af peter lind
udregn cn = ∫-ππf(x)*ei*n*xdx/(2π)
I dette tilfælde reduceres beregningen af integralet til at beregne ∫π/2πei*n*xdx
Svar #2
28. maj 2014 af hejsa128 (Slettet)
Skal der stå: cn = ∫-ππf(x)*e-i*n*xdx/(2π) ? Har tilføjet et minus i potensen. Og hvordan reduceres dette til ovenstående?
Svar #3
Nu forstår jeg hvordan du reducerer, men skal der stadig ikke være et minus i potensen? :)
Svar #5
Okay :)
Jeg har løst integralet, men jeg får ikke det ck,som opgaven siger man skal. Er f p-periodisk og stykvis kontinuert? - I så fald defineres Fourierrækken anderledes.
Svar #7
Mange tak :) Hvordan finder man c0, når k ikke må være lig 0?
Svar #8
28. maj 2014 af thomas69 (Slettet)
Svar #10
28. maj 2014 af peter lind
med k=0 bliver formlen i #2
c0 = ∫π/2πe-i*0*xdx/(2π) = ∫π/2πdx/(2π)
Svar #14
29. maj 2014 af hejsa128 (Slettet)
Svar #15
29. maj 2014 af R3p1ican7 (Slettet)
Jeg tror man skal bruge sætning 3.5 i bogen (s. 20 i JPS). Argumenter for at funktionen er 2π periodisk og stykvis differentiabel. Hvis du kan argumentere for det, er sumfunktionen givet ved at du normaliserer f.
Det ses da også let at den ikke er uniformt konvergent, da funktionen er diskontinuert. Her kan man også kigge på sætning 4.3 (s. 24 i JPS), hvor et af kravene for uniform konvergens af en fourierrække er at den er kontinuert.
Det er mit bud ihvertfald. :)
Svar #16
Tak :-) Indgår det ikke af definitionen af en Fourierrække, at den er stykvis kontinuert og 2π-periodisk?
Svar #17
29. maj 2014 af peter lind
#16 Nej det indgår ikke i definitionen; men det kan vises at det gælder
Svar #18
Jeg ved at en funktion er periodisk med perioden p>0 hvis f(x+p) = f(x) for alle x∈R.
Ligeledes har jeg definitionen på en stykvis differentiabel funktion, denne er vedhæftet.
Men jeg kan slet ikke se, hvordan disse kan vises for den pågældende funktion.
Svar #19
29. maj 2014 af peter lind
Funktionen er reelt kun defineret i intervallet [-π, π]. Du kan udvide definitionen til at være periodisk med perioden 2π. Det ændrer ikke på funktionen i det interval hvor den er defineret. Nu kan du så bruge reglerne for Fourier rækker

![c_{k}=\frac{1}{2\pi }\int_{\frac{\pi }{2}}^{\pi }e^{-ikx}\, \textup{d}x=\left [ \frac{-1}{2\pi ik}e^{-ikx} \right ]_{\frac{\pi }{2}}^{\pi }\newline\newline =\frac{i}{2\pi k}\left ( e^{-ik\pi }-e^{-ik\frac{\pi }{2}} \right )=\frac{i}{2\pi k}\left ( (-1)^{k}-(-i)^{k} \right )=\frac{(-1)^{k}i}{2\pi k}\left ( 1-i^{k} \right )](https://media.studieportalen.dk/images/equations/OBDR6xNCeUeZeV2ud9JTow==.gif)