Fysik

Homogent elektrisk felt (RHIC 27. maj 2014)

29. maj 2014 af Bullerkage (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg forstår simpelthen ikke opgave b i vedhæftede billede. Jeg ved at guldionen befinder sig i et homogent elektrisk felt, og at den starter med at ligge i hvile. Jeg ved desuden, at ionen er positiv enkeltladet - den har altså en ladning på elementarladningen. En ladet partikel i et homogent elektrisk felt vil følge en parabelbane. Af kendte værdier til opgaven (ud fra hvad jeg kan se) har jeg kun:

U=14 MV
q=1,602*10^-19 C

Problemet for mig er, at jeg skal bestemme partiklens hastighed når den rammer et objekt (folie) som jeg ikke ved hvor langt væk befinder sig fra guldionen - det irriterer mig... Det andet, der irriterer er, at jeg ikke ved, hvilken isotop jeg har med at gøre, da jeg ellers vil kunne anvende følgende formel:

\frac{1}{2}*m*v^2=U*q

Desværre er både massen af guldionen og dens hastighed ukendte... Jeg er på bar bund :)

Vedhæftet fil: g.jpg

Svar #1
29. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)

Jeg håber stadig på et svar :(


Svar #2
29. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)

En eller anden?


Svar #3
29. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)

I behøver altså ikke at lave opgaven for mig, men blot forklare hva' dælen man skal :/


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Massen af en guldion er da kendt. Guld er grundstof nr 79 og har kun 1 stabil isotop, 197Au ,  med standard atomvægt 196,9666 .


Svar #5
29. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)

Mange tak, Andersen :)


Skriv et svar til: Homogent elektrisk felt (RHIC 27. maj 2014)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.