Fysik
Partikelfysik
Hej allesammen
Jeg har svært ved opgave B) i den vedhæftede opgaveformulering. Jeg har beregnet opgave A), vha. at slå den teoretiske middellevetid for K- mesonen, som er givet som 1.2*10-8 s. Levetiden i laboratoriet har jeg så fået til 7.65795*10-9s. Ingen problemer her.
I opgave B) har jeg fået kvarksammensætningen til:

Heraf har jeg set på, hvorfor reaktionen kan forløbe (bevarelsessætningener):
1. Ladningen på begge sider af reaktionen er 0.
2. Der er 1 baryon før og efter reaktionen.
3. Leptontallet er 0 før og efter reaktionen.
Reaktionen kan derfor godt forløbe.
Men hvordan skal jeg forklare at ved energien Emin er det netop er K+ mesonen og n der dannes sammen med K-? Det kan jeg ikke gennemskue...Håber nogen kan hjælpe.
Svar #2
29. maj 2014 af Gandhara (Slettet)
Dit indlæg er ikke så sigende :/ Kan du forklare mig det :)
Svar #3
29. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)
Yea det er jeg ked af. Slettede det jeg skrev, da det ikke bidrog med særlig meget udover det du allerede har foretaget dig (bevarelsessætningerne).
Du kan nævne, at de tre partikler har lige præcis den masse som en proton, der bliver skudt af en pi-meson med en bestemt hastighed, kan danne. At energien dermed laves om til masse i overensstemmelse med Einsteins relativitetsteori og at E_min også kaldes processens tærskelværdi. Kan desværre ikke komme på meget mere at sige, men det kan være andre kan :)
Jeg er vist heller ikke helt gal på den, når jeg siger, at:

pi-mesonen slår altså ind i protonen med lige præcis den hastighed, som udgør de tre partiklers hvileenergi - de tre dannede partikler har altså ikke engang energi nok til at bevæge sig efter reaktionen.
Svar #4
29. maj 2014 af Jerslev (Slettet)
#3: Impulsbevarelse dikterer, at der skal være bevægelse efter reaktionen.
Svar #6
Det ved jeg godt, men kan man ikke se på reaktionen vha. center of mass-systemet? Nu er jeg selv forvirret :) Tærskelværdien må da være den energi, hvor de dannede partikler lige præcis er dukket op, og derfor ingen overskydende energi har til kinetisk energi?
Svar #7
29. maj 2014 af Gandhara (Slettet)
Var det her en mulighed, eller...?
Emin=1927 MeV
Svar #8
Jeg overlader gerne spørgsmålet til Jerslev, da jeg slet ikke er så dygtig som jeg giver mig ud for at være ^^
#7 - Ja, jeg vil mene det er en mulighed. I CMS er den samlede impuls 0 jo, så jeg er ikke helt sikker på, hvordan man ellers skulle løse opgaven. Du skal faktisk også anvende det resultat i opgave c.
Svar #9
30. maj 2014 af Gandhara (Slettet)
Det er i orden Bullerkag ;) Tak fordi du forsøgte ;)
4#
Kan du sige lige mere, Jerslev?
Svar #11
30. maj 2014 af Jerslev (Slettet)
Når jeg engang lige kommer til min bærbar, hvor jeg har mine noter liggende kan jeg godt vedhæfte dem.
Svar #12
30. maj 2014 af Jerslev (Slettet)
#9: Her er mine noter om opgave 6 og 7 fra det eksamenssæt.
https://www.studieportalen.dk/Forums/ShowFile.aspx?id=1440713
Svar #13
30. maj 2014 af peter lind
#0 Ad K- mesonens levetid. I hvilesysystemet er dens middellevetid 1.24*10-8 sek. I laboratoriesystemet er den så γ*1,24*10-8 s Du har divideret med γ i stedet for
Svar #15
31. maj 2014 af Gandhara (Slettet)
Du har ret, Peter Lind!
Jerslev, der er da ikke noget der hedder flavourbevarelse?
Svar #16
31. maj 2014 af Jerslev (Slettet)
Svar #17
31. maj 2014 af Gandhara (Slettet)
Det ser jeg lige nærmer på :-)
Jeg får Pi-0 mesonens totale energi til 1499.22 MeV! Tak for hjælpen Bullerkag, Peter Lind og Jerslev :)
Skriv et svar til: Partikelfysik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.