Matematik
p-værdi (hypotesetest)
Hvilken sammenhæng er der mellem p-værdi og simulering?
Svar #1
31. maj 2014 af SuneChr
Hvad er sammenhængen mellem hypotesetest og simulering?
Mener du ikke, sammenhæng mellem p værdi, q værdi og frihedsgrader?
Svar #2
31. maj 2014 af Kotoko (Slettet)
Hej
Vi har et spørgsmål med emnet Statisk og sandsynlighed med fokus på chi-i-anden-test. Og så har censor sagt til min lærer, at han skal skrive, at vi skal "redegøre for teori om p-værdien ud fra simulering" og jeg har ingen idé om hvad det betyder og hvad sammenhængen er.
Svar #3
31. maj 2014 af SuneChr
# 2
Det må din lærer så gøre klart overfor Jer, hvad censor mener helt nøjagtigt.
Jeg tænker, at man skal se, for givent antal frihedsgrader, hvordan p værdien ændrer sig, når q værdien
ændrer sig, og omvendt. Det er mit gæt, men undersøg sagen.
Svar #4
31. maj 2014 af peter lind
simulering betyder at man efterligner en statistisk forløb på en datamaskine. Tag for eks. højden af elever på din alder. Den er normalfordelt med en vis middelværdi og spredning. Du kan på din datamaskine få generet en række tal, der er normaldordelt med den givne middelværdi og spredning. Det kaldes en simulering.
Hvis du ikke har haft om det synes jeg du skal protestere(det burde din lærer også gøre). Mig bekendt er det ikke standartstof i gymnasiet; men det kan jeg tage fejl i. Det er mange år siden jeg har haft direkte kontakt med gymnasiet.
Svar #5
31. maj 2014 af Kotoko (Slettet)
Vores lærer har tit nævnt simulering hist og her, men sådan hurtigt, så derfor er jeg rimelig meget i tvivl. Jeg har forstået sådan nogenlunde, at simulering er en "efterligning" over flere antal gange af et statistisk forløb, men jeg kan ved gud ikke se, hvordan jeg skal koble det sammen med p-værdien. Jeg har sendt min lærer en mail, men de må jo ikke hjælpe i læseferien, også ville jeg høre om nogle af jer måske havde en idé for emnet drejer sig ikke om normalfordeling her men om chi i anden test.
Svar #6
31. maj 2014 af SuneChr
Jeg ved så ikke, om det, censor mener, er, at undersøger vi i alt 100 stikprøver, af samme karakter, om vi så på signifikansniveauet 5% med rimelighed kan formode, at de 95 af stikprøverne kan godtages, medens de sidste 5 - men hvad for 5 ? - må forkastes.
Gætteværk. Kun censor og lærer ligger inde med en viden, eleverne også må ha' krav på.
Svar #7
31. maj 2014 af peter lind
#5 χ2 test er rent faktisk test i normalfordelinger. Der findes andre fordelinger for eks. multinominalfordelinger, hvor man har en tilnærmet normalfordeling og derfor kan bruge testen
Skriv et svar til: p-værdi (hypotesetest)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.