Fysik

Partikelfysik

02. juni 2014 af Gandhara (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen

Jeg er i tvivl om opgave B) i den vedhæftede opgaveformulering. Hvordan viser jeg at produkterne har lige store impuls? Jeg ved, at energi og impuls er bevarede størrelser, før og efter reaktionen, men jeg synes ikke det hjælper her, eller...?

Hvordan viser jeg, ud fra masserne, at protonens impuls er 228 MeV/c? Skal jeg inddrage LAB og CMS referencesystemerne?

Jeg har i hvert fald slået masserne op, i databogen:

mΔ0=1233.6 MeV/c2

mp=938.3 MeV/c2

mπ-=139.6 MeV/c2

Håber der er nogen som kan hjælpe :-)

Vedhæftet fil: form.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2014 af peter lind

Du har ret i at du skal bruge impuls og energibevarelse.

Δº partiklen er i hvile inden henfaldet, så impulsen inden henfaldet er 0. Det er den totale impuls så også efter henfaldet.

Brug energibevarelse sammen med resultatet for impulsen

Svar #2
02. juni 2014 af Gandhara (Slettet)

Hvis nu den anden partikel så havde en impuls der var rettet modsat protonens, dvs. en impuls på -228 MeV/c. Så vil deres sum være 0, og derfor er impulsen bevaret?

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juni 2014 af peter lind

Netop. Impulsbevarelse siger at de to impulser har samme numeriske værdi af impulsen men at deres retninger er modsat rettet

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Nu skriver jeg lidt sent, men kan stadig ikke få øje på, hvordan man løser anden halvdel af delopgave b. Man kender hverken til energierne for de to partikler på produktsiden eller til deres bevægelsesmængde. Jeg tænker, at man ikke kender til deres energier fordi de er i bevægelse, og deres energier er derfor ikke blot deres hvilemasser. 

Skriv et svar til: Partikelfysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.