Fysik

Idealgasligningen

02. juni 2014 af Xamxam99 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hey venlige mennesker (forhåbentligt). Har et mindre problem med et fremlæggelsesspørgsmål, som jeg ikke helt forstår.

Vis hvordan Boyle-mariottes lov og Charles lov kan udledes fra idealgasligningen og hvad konstanterne bliver for

Her giver første del god mening for mig. Udled lovene fra idealgasligningen og beskrev dem. Hvad jeg ikke forstår er hvilke konstanter der snakkes om. Hvis der snakkes om konstanterne i boyle-mariottes og charles lov, så er det jo henholdsvis temperatur og tryk. I tilfælde med idealgasligningen giver det ok mening, hvis det nu var gaskonstanten. Men dertil ved jeg ikke hvordan man finder den i CO^2. 

Det skal også lige nævnes at dette ikke er et officielt spørgsmål, som nødvendigvis er korrekt at spørge om. Det er min fysiklærer der fandt på det og han har en tendens til at opdigte scenarier og spørgsmål, på en måde som er svær at forstå, eller som ikke giver mening. Tak på forhånd :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2014 af mathon

idealgasligningen:

p\cdot V=n\cdot R\cdot T            som for en indespærret gas med konstant temperatur giver

\frac{p_2\cdot V_2}{p_1\cdot V_1}=\frac{n\cdot R\cdot T}{n\cdot R\cdot T}=1
   dvs
        Boyle-Mariottes Lov

p\cdot V=p_1\cdot V_1 = k

og
                   \frac{p}{T}=\frac{n\cdot R}{V}              som for en indespærret gas med konstant volumen giver

dvs
        Chales' Lov

\frac{p}{T}=\frac{p_1}{T_1}=k

Skriv et svar til: Idealgasligningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.