Fysik

Varmemængde

03. juni 2014 af Lauralykkep (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle!
Jeg skal til fysik eksamen i morgen, og skal fremlægge en opgave, som jeg har svært ved at komme videre med. Så jeg håber, at i vil hjælpe mig! På forhånd tak - Laura.

Jeg ved, at messingkalorimeteret vejer 200 g. deri findes 200 g. vand, starttemperaturen er 20 grader.
I opgave a beregnede jeg varmekapaciteten, og fik den til 913,2 J/grader

"Kalorimeteret (messing) tilføres is med temperaturen 0 grader. Når isen er smeltet er temperaturen i kalorimeteret 2 grader."
b: beregn den varmemængde kalorimeteret med de 200 g. vand har afgivet ved isens smeltning.

c: beregn hvor mange gram is der er smeltet, når du kan se bort fra varmemængden der bruges til opvarmning af smeltevandet fra 0 grader til 2 grader.

Svar #1
03. juni 2014 af Lauralykkep (Slettet)

JEG FIK REGNET OPGAVE B, men jeg kan stadig ikke beregne opgave c, da jeg ikke forstår hvordan jeg skal gøre. Jeg kender ikke engang en formel, som jeg kan bruge.
please hjælp mig, jeg er totalt lost lige nu. )-:

Brugbart svar (1)

Svar #2
03. juni 2014 af mathon

"…når du kan se bort fra varmemængden der bruges til opvarmning af smeltevandet fra 0 grader til 2 grader."

smeltning                                                         afkøling
              m_{is}\cdot \left ( 334\; \frac{kJ}{kg} \right )                   \left ( \underset{messing}{0,076\; \frac{kJ}{K}}+\underset{vand}{0,836\; \frac{kJ}{kg}} \right )\cdot \left ( \left ( 20-2 \right )\; K \right )

Svar #3

tusinde tak!
- jeg forstår godt det med smeltningen, men afkølingen forstår jeg altså ikke helt. hvor får du tallene fra?

Svar #4

Ser dette rigtigt ud?
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #5
03. juni 2014 af mathon

m_{is}\cdot \left ( 334\; \frac{kJ}{kg} \right )=\left ( \underset{messing}{0,076\; \frac{kJ}{K}}+\underset{vand}{0,836\; \frac{kJ}{kg}} \right )\cdot \left ( \left ( 20-2 \right )\; K \right )

m_{is}\cdot \left ( 334\; \frac{kJ}{kg} \right )=16,416\; kJ

m_{is}=\frac{16,416\; kJ}{334\; \frac{kJ}{kg}}=0,04915\; kg=49,15\; g

Størrelserne i øverste linjes højreparentes er messingens og vandets varmekapaciteter

messing                                                                          vand
                           \left ( 0,200 \; kg \right )\cdot \left ( 0,38\; \frac{kJ}{kg\cdot K} \right )                   \left ( 0,200 \; kg \right )\cdot \left ( 4,18\; \frac{kJ}{kg\cdot K} \right )

Svar #6

tak skal du have igen!
så forstår jeg bare ikke hvorfra du har isens massefylde?

Brugbart svar (0)

Svar #7
03. juni 2014 af mathon

…beregningen af det negative antal gram is, kan du vel selv se, er helt hen i vejret.

Svar #8

mine eller dine beregninger?
for jeg ved godt mine egne beregninger er helt hen i vejret, det er jo derfor jeg spørger om hjælp herinde.
dine beregninger forstår jeg bare ikke helt hundrede, men er selvfølgelig taknemmelig for, at du svarer mig.

Brugbart svar (0)

Svar #9
03. juni 2014 af mathon

0,38\; \frac{kJ}{kg}      er isens smeltevarme og ikke isens massefylde.

Svar #10

tak for dine svar. desværre kan jeg ikke bruge dem, da jeg ikke forstår det.

Brugbart svar (0)

Svar #11
03. juni 2014 af mathon

Hvad forstår du ikke?

At smelte 1 kg is kræver 0,38 kJ.

At smelte {m} kg is krævder {m} • (0,38 kJ)

Den fornødne energi til smeltning fremkommer ved afkøling af messing og vand fra 20°C til 2°C.

Du kan nu opstille en energiligning
                                                                     modtaget energi = afgivet energi

Svar #12

Det meste. at det er isens smeltevarme der er 0.38, og ikke messings varmefylde.
hvorfra du får isens massefylde, da jeg ikke kan se hvor tallene stammer fra.
hvordan du får de resultater, som du gør, for npr jeg prøver at regne efter, får jeg anderledes resultater
kan ikke se hvilken formel du har brugt.
hvad det der ((20-2)K) er
det passer ikke med mine andre delopgaver
i det hele taget bare hele opgaven tror jeg )-:

Brugbart svar (1)

Svar #13
03. juni 2014 af mathon

rettelse til #6

334\; \frac{kJ}{kg}    er isens smeltevarme                0,38\; \frac{kJ}{kg\cdot K}    er messings specifikke varmekapacitet

4,18\; \frac{kJ}{kg\cdot K}    er vands specifikke varmekapacitet
  som er "fundet" ved opslag i fysiske tabeller.

Endvidere skal du vide, at varmeafgivelse med temperaturændring
   beregnes efter
                                     Q=C\cdot \Delta T
   hvor
             Q er varmemængden
             C er varmekapaciteten
             ΔT er temperaturændringen

.
    Da messings og vands temperaturændring er ens, kan udtrykket for den samlede varmekapacitet
    adderes i parentes.

Derefter skal der tastes rigtigt ind på lommeregneren bl.a. ved korrekt brug af parenteser   :-)

Skriv et svar til: Varmemængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.