Fysik
Varmemængde
Hej alle!
Jeg skal til fysik eksamen i morgen, og skal fremlægge en opgave, som jeg har svært ved at komme videre med. Så jeg håber, at i vil hjælpe mig! På forhånd tak - Laura.
Jeg ved, at messingkalorimeteret vejer 200 g. deri findes 200 g. vand, starttemperaturen er 20 grader.
I opgave a beregnede jeg varmekapaciteten, og fik den til 913,2 J/grader
"Kalorimeteret (messing) tilføres is med temperaturen 0 grader. Når isen er smeltet er temperaturen i kalorimeteret 2 grader."
b: beregn den varmemængde kalorimeteret med de 200 g. vand har afgivet ved isens smeltning.
c: beregn hvor mange gram is der er smeltet, når du kan se bort fra varmemængden der bruges til opvarmning af smeltevandet fra 0 grader til 2 grader.
Svar #1
03. juni 2014 af Lauralykkep (Slettet)
JEG FIK REGNET OPGAVE B, men jeg kan stadig ikke beregne opgave c, da jeg ikke forstår hvordan jeg skal gøre. Jeg kender ikke engang en formel, som jeg kan bruge.
please hjælp mig, jeg er totalt lost lige nu. )-:
Svar #2
03. juni 2014 af mathon
"…når du kan se bort fra varmemængden der bruges til opvarmning af smeltevandet fra 0 grader til 2 grader."
smeltning afkøling

Svar #3
tusinde tak!
- jeg forstår godt det med smeltningen, men afkølingen forstår jeg altså ikke helt. hvor får du tallene fra?
Svar #5
03. juni 2014 af mathon

Størrelserne i øverste linjes højreparentes er messingens og vandets varmekapaciteter
messing vand

Svar #6
tak skal du have igen!
så forstår jeg bare ikke hvorfra du har isens massefylde?
Svar #7
03. juni 2014 af mathon
…beregningen af det negative antal gram is, kan du vel selv se, er helt hen i vejret.
Svar #8
mine eller dine beregninger?
for jeg ved godt mine egne beregninger er helt hen i vejret, det er jo derfor jeg spørger om hjælp herinde.
dine beregninger forstår jeg bare ikke helt hundrede, men er selvfølgelig taknemmelig for, at du svarer mig.
Svar #10
tak for dine svar. desværre kan jeg ikke bruge dem, da jeg ikke forstår det.
Svar #11
03. juni 2014 af mathon
Hvad forstår du ikke?
At smelte 1 kg is kræver 0,38 kJ.
At smelte {m} kg is krævder {m} • (0,38 kJ)
Den fornødne energi til smeltning fremkommer ved afkøling af messing og vand fra 20°C til 2°C.
Du kan nu opstille en energiligning
modtaget energi = afgivet energi
Svar #12
Det meste. at det er isens smeltevarme der er 0.38, og ikke messings varmefylde.
hvorfra du får isens massefylde, da jeg ikke kan se hvor tallene stammer fra.
hvordan du får de resultater, som du gør, for npr jeg prøver at regne efter, får jeg anderledes resultater
kan ikke se hvilken formel du har brugt.
hvad det der ((20-2)K) er
det passer ikke med mine andre delopgaver
i det hele taget bare hele opgaven tror jeg )-:
Svar #13
03. juni 2014 af mathon
rettelse til #6
er isens smeltevarme
er messings specifikke varmekapacitet
er vands specifikke varmekapacitet
som er "fundet" ved opslag i fysiske tabeller.
Endvidere skal du vide, at varmeafgivelse med temperaturændring
beregnes efter

hvor
Q er varmemængden
C er varmekapaciteten
ΔT er temperaturændringen
.
Da messings og vands temperaturændring er ens, kan udtrykket for den samlede varmekapacitet
adderes i parentes.
Derefter skal der tastes rigtigt ind på lommeregneren bl.a. ved korrekt brug af parenteser :-)
Skriv et svar til: Varmemængde
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

er isens smeltevarme og ikke isens massefylde.