Fysik

Opdagede elektromagnetisme og induktion

03. juni 2014 af solsikke1 - Niveau: 9. klasse
Hej. Er der nogen der kan forklare mig hvordan faraday opdagede induktion og hvordan ørsted opdagede elektromagnetisme ???

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2014 af missi719 (Slettet)

Jeg er ikke sikker på det med induktion.

Men jeg har med elektromagnetisme;

"Ørsted opdagede, at når han tændte for strømmen i en ledning, gav det et udslag på et kompas i nærheden af ledningen. Strømmen kunne altså skabe et magnetfelt rundt om ledningen, som påvirker kompasset."

-fysikkemifaget.dk

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juni 2014 af hesch (Slettet)

Michael Faraday overvejede, at hvis en strømændring i en spole kan ændre på magnetfeltet omkring spolen, kan en ændring af magnetfeltet i spolen så ændre strømmen i spolen. Altså man kan sige, at opdagelsen "lå lige til højrebenet", efter Ørsteds opdagelse.

Faraday lavede mange forsøg med spoler og magneter, førend han opdagede og forstod sammenhængen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Faradays_induktionslov

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2014 af hesch (Slettet)

#2 ( tilføjelse ):

Det har givetvis voldt Faraday store kvaler, at en jævnstrøm kan skabe et magnetfelt, men ligegyldigt hvor kraftigt et magnetfelt han sendte gennem en spole, kom der ikke noget strøm i viklingerne. Det var først da han indså, at det er ændring i magnetfeltet, der inducerer spænding, ( ikke nødvendigvis strøm ), at han fik gennembruddet i sin opdagelse.

Faraday havde ingen erfaring med vekselstrøm ( hvor skulle han have fået den fra ), men med galvanoelementer/batterier, altså jævnstrøm og jævnspænding. Så opdagelsen lå måske lidt mere til venstrebenet.

Skriv et svar til: Opdagede elektromagnetisme og induktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.