Fysik
Transformatere - højtalere?
Der står i min bog at man bruger transformere til højtalere, nogle der kan forklare mig hvorfor? Altså er det "bare" fordi at højtalere enten skal bruge mere eller mindre spænding end det der kommer ud af vores stikkontakter?
Tak på forhånd
Svar #1
05. juni 2014 af hesch (Slettet)
En højttaler, i sig selv, skal ikke bruge effekt fra en stikkontakt. Den får musikeffekt fra en forstærker, og denne forstærker skal bruge effekt fra et batteri eller en stikkontakt.
Jeg har aldrig set, at man transformerer musikeffekten, fx med henblik på at få en højttaler til at spille højere. I stedet vælger man en kraftig forstærker, og bestykker et højttalerkaninet med flere højttalerenheder i parallel.
Svar #2
05. juni 2014 af hesch (Slettet)
Der er dog lige en undtagelse, kommer jeg i tanker om, nemlig elektrostatiske højttalere.
I disse skal der genereres et kraftigt elektrisk felt, og spændingen over elektroderne skal måske være 4kV ( ? ). Til gengæld bruger højttaleren ingen nævneværdig effekt til at opretholde dette elektriske felt, og man har derfor ikke brug for en transformator i gængs forstand. I stedet laver man en snedig ensretter med dioder, modstande og kondensatorer. Når man tænder for stikkontakten her, går der lige 10 - 20 sek. førend det elektriske felt i højttaleren er "oppe at køre".
Men en "transformator" vil jeg ikke kalde det.
Skriv et svar til: Transformatere - højtalere?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.