Matematik
Matrix
Hej :-)
Er der nogen, der kan hjælpe med at definere en matrix? Har søgt på nettet, og fandt noget på Den Store Danske, men min lærer synes at den er lidt for kringlet.
Dette er hvad jeg har skrevet:
Redegør for begrebet en matrix samt for nogle af matricens anvendelser (f.eks. ved rotation, spejling, skalering af vektorer i plan og rum):
En matrix er en samling af tal organiseret i vandrette rækker, som står i m, og lodrette søjler, som står i n. Rækkerne nummereres fra oven og nedefter, mens søjlerne nummereres fra venstre mod højre. En matrix med lige mange rækker og søjler, dvs. m = n, kaldes kvadratisk.
En matrix kan multipliceres med en vektor (har skrevet hvordan, men kan ikke få det ind her)
Og er kun defineret når antallet af søjler (m) i A er lig med antallet af koordinater m i
Svar #1
07. juni 2014 af peter lind
Det er korrekt. Du skal også komme ind på at matricen angiver en lineær vektorafbildning. evt. også multiplikation af matrix. Det sidste er afhngig af om du har haft om det og om du kan nå det
Svar #2
07. juni 2014 af Mount (Slettet)
Ja, jeg har haft om det.
Mht. lineær afbildning så kommer det i næste spg.:
Redegør for begrebet lineære afbildninger og deres sammenhæng med matricer:
Svaret ligger på billedet
Skriv et svar til: Matrix
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.