Fysik
Diode
Er der nogen der kan forklare mig karakteristikken af en diode?
--> Jeg har allerede karakterisitk af en resistor og en glødepærer.
Jeg synes man kan finde meget om de to andre komponenter, men ikke om dioden
Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak :)
Svar #1
08. juni 2014 af peter lind
Der er flere forskellige slags dioder og deres karakteristik er afhængig af hvilken type diode, det drejer sig om. se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Diode
Svar #2
08. juni 2014 af hesch (Slettet)
Karkteristikken for en diode, viser nøjagtigt det samme som karakteristikken for en modstand, nemlig sammenhængen mellem spænding og strøm. Blot er karakteristikken for en diode stærkt ulineær.
Der skal en vis "forward" og "reverse" spænding til, førend dioden leder strøm. Efter disse "knækspændinger", bliver I(U) teoretisk en eksponentialfunktion, men det er meget teoretisk. Man kan benytte karakteristikken til at etablere et arbejdspunkt for dioden ( kombination af strøm og spænding ) ved, i samme koordinatsystem at indtegne karakteristikken for fx en seriemodstand. Hvor de to karakteristikker skærer hinanden, har du arbejdspunktet for dioden ( og modstanden ).
Svar #3
08. juni 2014 af itNerd (Slettet)
Det mest simple svar må være at, en diode er en såkaldt 'ensretter', dvs. at strømmen kun kan gå den ene vej igennem.
Se diagrammet her:
http://3.bp.blogspot.com/-XQUPK1-?ODKk/UAVoeqyeciI/AAAAAAAAANg/S_ozRaSij1U/s1600/diode2.jpg
Symbolet med den lille trekant er dioden. Som det ses skal den vende tigtigt for at strøm kan gå igennem.
Nogle dioder afgive lys når man sender strøm igennem dem. Det er de såkalde LED dioder. LED står for Light Emitting Diode, eller på dansk 'lysudsendende diode'. Sætter man tilstrækkeligt mange af disse led-dioder sammen kan man lave en pære. Deraf ordet 'LED-pære'.
Skriv et svar til: Diode
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.