Fysik

Ozonlaget

08. juni 2014 af rikkerunagerchristensen (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg skal skrive noget om ozonlaget i forhold til forurening som jeg skal sige til min afgangsprøve.

Jeg ved bare ikke hvad onzonlaget har med forurening at gøre, har læst lidt men ikke fået det svar jeg ville have. Jeg har fået et indtryk af at ozonlaget er en forurening i sig selv? jeg er død forvirret.

Indtil videre vil jeg sige dette: 

Ozonlaget er en betegnelse for det lag af atmosfæren, der befinder sig 10-50 km over jordens overflade, hvor 90% af gasarten ozon er. Ozonlaget kan i forskellige situationer være en forurening, en drivhusgas eller et gavnligt ozonlag 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2014 af hesch (Slettet)

Ozon dannes fuldstændigt naturligt af solens ultraviolette stråling, og har derfor intet med forurening at gøre.

Ozon beskytter dyreliv og planter mod skadelige virkninger fra ultraviolet stråling.

Forurening, ifm. med dette ozonlag, består i at vi laver udslip af drivgasser fra spaydåser, og fra gasser i køleskabes kølesystem. Disse nedbryder ozonen i atmosfæren ved en katalyserende virkning. Ozonen nedbrydes i sig selv naturligt, fordi den er ustabil, men menneskets forurening fremskynder denne proces.

Ozon kan også dannes ved lysbuesvejsning, og ved anvendelse af en højfjeldssol. Indånding af denne ozon er giftig, fordi den nu befinder sig i "hovedhøjde", men den går hurtigt i sig selv igen:  2O3  =>  3O2 .


Skriv et svar til: Ozonlaget

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.