Fysik
Samme bølgelængde
Hej Studieportalen.
Hvordan kan man have to laserpenne, fx. med bølgelængden 700nm (dvs. lysstrålen er rød), men hvor den ene er kraftigere end den anden?
Hvad afgører "intensiteten" (hvis det overhovedet er det rigtige udtryk)? Jeg synes ikke, jeg kan finde noget om det i min bog, når man læser om de grundlæggende bølgeegenskaber...
Svar #1
09. juni 2014 af mathon
Intensitet er energi pr fladeenhed.
Hvis den samme energi ved samme bølgelængde leveres på en mindre flade er intensiteten større.
Svar #2
09. juni 2014 af Kotoko (Slettet)
Så tror jeg ikke det er intensitet jeg mener.
Jeg mener, at to af der her penne har samme bølgelængde men den ene virker kraftigere end den anden alligevel - hvordan kan det være muligt? Har det noget med amplituden at gøre måske? Jeg forstår det virkelig ikke.. Det eneste der står i bogen om amplituden er, at det er det maksimale udsving ved ligevægtsstillingen..
Svar #3
09. juni 2014 af mathon
Laser lys er unikt idet man kan koncentrere en utrolig høj energi i en meget tynd lysstråle, som tillige er en ekstrem ren energikilde. Laser lys er monokromatisk (én farve) og spredes fx derfor ikke – en almindelig lysstråle vil ved gennemgang i et glasprisme spredes og opdeles i regnbuens farver, hvor en laserstråle blot afbøjes men bibeholder farve og energi. Dette har stor betydning ved bestråling af huden med laserlys – hvis lyset blev spredt, som ved alm. lys, ville energien blive diffus og dermed for svag til en biologisk stimulering.
Der findes 2 forskellige former for laserlys- coherent (ægte laser) og noncoherent (diode laser). At lys er coherent, betyder at det er sammensat af lys med ens bølgelængde og amplitude. Forskellen i forbindelse med behandling er, at det coherente laserlys er kraftigere og derfor kan trænge dybere ind i vævet.
Skriv et svar til: Samme bølgelængde
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.