Matematik
binomialfordeling
Hej, jeg sidder og skal op til matematik mundtlig imorgen, og har problemer med mit sidste eksamens spørgsmål. spørgsmålet lyder "Gør rede for test med binomialfordelingen og hvordan den kan anvendes til at afgøre om en mønt er ærlig."
er ikke helt klar over hvad jeg skal komme ind på med dette spørgsmål. er der nogle der kan hjælpe mig med dette? :)
Svar #1
09. juni 2014 af peter lind
Du skal afgøre om p i en binomialfordeling er et eller andet. I tilfælde med mønten skal du afgøre om p=½. Andre eksempler kunne være kast med en terning, hvor du forventer at sandsynlighed for en sekser er 1/6
Du foretager så n eksperimenter på fordelingen. I mønteksemplet foretager du n kast med mønten og noterer antal plat og krone.. Du vil foretage en test på signifikantsniveauet α. Lad os sige du har fundet m plat. Du slår så op i et program sandsynligheden for at i en binomialfordeling med p=½ og n det givne antal kast at P(m<X) og P(X<m). Er en af disse sandsynligheder mindre end α/2 forkaster du 0 hypotesen.
Jeg har ikke i mange år haft direkte kontakt med gymnasieskolen; men af det jeg har set er der mulighed for, at der i stedet forventes en χ2 test. Det er ikek helt så godt som direkte at bruge binomialfordelingen
Skriv et svar til: binomialfordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.