Fysik

KERNEKRAFTVÆRK

09. juni 2014 af Missperfec (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP

Hvordan fungerer et kernekraftværk?

Kan ikke finde det på nettet og det er meget svært at forstå på engelsk?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

http://da.wikipedia.org/wiki/Atomkraftv%C3%A6rk

Princippet er egentlig det samme som i et almindeligt kul/oliefyret kraftværk. I sin enkelthed er ideen, at man har en mængde vand, der løber rundt i et kredsløb. Vandet bliver varmet op i kedlen/reaktoren, så det bliver til damp. Da et kg damp fylder meget mere end et kg vand, vil hastigheden derfor blive meget stor. Dette udnyttes ved at sende dampen gennem en turbine, der driver en generator, der producerer el. Efter turbinen bliver dampen kølet ned, så den bliver til flydende vand igen. Dette sker enten med kølevand fra en flod eller lignende eller i et af de karakteristiske køletårne. Da dampen er blevet til vand igen, kan det pumpes ind i kedlen/reaktoren igen.

Forskellen på et kul/oliekraftværk og et kernekraftværk er, at man i et kul/oliekraftværk fordamper vandet i en stor kedel, der bliver varmet op ved afbrænding af kul eller olie, mens man i et kernekraftværk har en tank, hvori der er anbragt nogle radioaktive brændselsstænger, der afgiver stor varme som følge af de kernereaktioner, der foregår i dem.

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. juni 2014 af Falkimusen (Slettet)

Der kommer to billder mere. Jeg synes den er god til at forklare

Vedhæftet fil:20140610_154631.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3

Der kommer 1 billed mere. Jeg synes den er god til at forklare

Vedhæftet fil:20140610_154652.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #4

Jeg synes disse billeder (min ene fysikbog) er gode til at forlare det

Vedhæftet fil:20140610_154659.jpg

Skriv et svar til: KERNEKRAFTVÆRK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.