Andre fag

To biler - ét vejkryds. Hvem har førsteret?

12. juni 2014 af NuclearCore (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Forestil jer et vejkryds, hvor der på den ene side er angivet hajtænder og på den modsatte side er brosten.

Bil A holder ved brostenene og skal køre ligeud i krydset.

Bil B holder ved hajtænderne og skal svinge til venstre.

Hvem kører først? - Afhænger det af, hvem der skal køre hvorhen (ligeud/venstre)? Eller handler det om, at brosten "vejer" mere end hajtænder ift. den ubetingede vigepligt, eller omvendt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Kan ikke se problemet i, at de kører ud i krydset på samme tid? Ubetinget vigepligt betyder (så vidt jeg har forstået), at man kigger til ventre og højre, for derefter at køre. Det eneste de to biler skal sørge for er, ikke kan ramme ind i biler, der kommer fra venstre eller højre side. Problematikken om bilist A, der kører ligeud, vs. bilist B, der drejer til venstre, svarer jeg på nedenunder: 

Jeg har ikke et facit, da det lyder virkelig opsat, og jeg aldrig har hørt om sådan et tilfælde før... Men lad os antage, at de begge kører ud i krydset på samme tid. Bilen, der vil dreje til ventre, vil være nødt til at holde tilbage for eventuelle cykellister, men den kan jo heller ikke komme forbi bilen, som allerede befinder sig ude i krydset (da de jo kørte ud i krydset på samme tid). 


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2014 af MorMy (Slettet)

I teorien er det muligt at stille sådan en opgave, men i praksis ville det jo aldrig foregå.

I praksis ville de fleste sandsynligvis orientere sig for derefter at overgå til højrevigepligt eftersom begge er underlagt den ubetingede vigepligt, som Bullerkage også er inde på.

Så vidt jeg husker er reglen, at man først orienterer sig efter lysregulering. Er dette ude af drift orienterer man sig efter færdselstavler. Er der ingen af dem, anvender man højre vigepligt.

Må jeg høre, hvilket fag der dog har stillet den konkrete opgave??

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. juni 2014 af hesch (Slettet)

Både A og B har ubetinget vigepligt, når de kører ud i krydset, B fordi der er hajtænder, A fordi han kører over brosten og derfor kommer fra en vej med dårligere belægning end på vejen han kører ud på.

Så både A og B må køre ud på vejen, hvis der ikke kommer tværgående trafik. Men ude i krydset skal B jo holde tilbage for A, for B skal svinge til venstre, og A kommer derfor fra B's højre side her, ( altså når B foretager svinget ).

I øvrigt mener jeg, at det er en helt normal situation, hvor man bestemt bør kende færdselsreglerne.


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. juni 2014 af MorMy (Slettet)

En helt normal situation?
Ja undskyld mig, men kan du nævne ét sted, hvor denne type kryds er at finde? For jeg kan simpelthen ikke erindre nogensinde at være stødt på et kryds med disse forhold.
Løsningen kan jeg dog se, vi er enige om.

I øvrigt kan man ikke pr automatik antage, at B er den, der skal holde tilbage. Hvis du forestiller dig krydset på et papir foran dig og A er på vejen "forneden" så kan B jo både komme fra højre og venstre side. Det er ikke en oplysning, der er givet på forhånd.

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juni 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Ad  #0:  Forestil jer et vejkryds, hvor der på den ene side er angivet hajtænder og på den modsatte side er brosten.  ( min fremhævning ).

A og B nærmer sig krydset frontalt mod hinanden, A skal ligeud i krydset og B skal dreje til venstre i krydset. Man kan rotere papirtegningen, som man vil: Situationen er den samme.

Med hensyn til at nævne et sted, så giv lidt tid, og jeg skal finde dets koordinater, så du kan finde det på Google Earth.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juni 2014 af MorMy (Slettet)

Aah, okay.. På den modsatte side. Jeg havde læst det som den anden side ;)

Uanset hvad, så tæller det jo bare som hvis der var hajtænder for dem begge... Så igen, den der drejer skal holde tilbage for den, der skal køre ligeud....


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. juni 2014 af hesch (Slettet)

#5:   Koordinater:  55º 44' 03.91'' N , 12º 07' 38,41'' E

Nærmer man sig krydset fra øst, har man ubetinget vigepligt, angivet ved skiltning. Nærmer man sig fra vest kører man ad brostensvej grusvej. Reglerne i #3 er gældende, ligegyldigt om lyskrydset virker eller er i udu. Hvis A skal nærmer sig fra vest, og B fra øst, skal B holde tilbage for A i krydset.

#6: Ja.


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. juni 2014 af MorMy (Slettet)

Okay, her finder jeg for alvor ud af at jeg er kvinde. Jeg kan seriøøøøøøøst ikke finde ud af et kort. OMG! Ikke engang google maps. Fuck.... Jeg giver op! Jeg stoler på dig, men no way om jeg lærer at anvende det :p


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#8 Det må da også siges at være på tide, du fandt ud af, om du er kvinde eller ej! ;)


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. juni 2014 af MorMy (Slettet)

Haha, du fik mig ;)
Jow, det må være på høje tid. Og gætter jeg forkert, skylder jeg nok kvajekage :-p

På den anden side ved du jo ikke, hvor gammel jeg er. Det kunne jo være, jeg var en tvekønnet teenager i identitetskrise. Eller en femårig...

Skriv et svar til: To biler - ét vejkryds. Hvem har førsteret?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.