Eksamensforberedelse

Engelsk eksamen

14. juni 2014 af nejmenmenmen (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Jeg har eksamen på onsdag i engelsk og jeg har valgt Mandela. Men der er nogen jeg ikke kan finde om ham, så jeg håber folk herinde kan svare på det. Husk det ikke er en linies svar, men



- How were the conditions in prison?
- What happened after he came out of prison
- What is Apartheid?
- What the laws were and what they actually were about. ( What could/couldn’t people do )
- How long did it last?
Could it happen in Denmark?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Hej,

Havde samme emne som dig. Apartheid var en raceadskillelse som begyndte ca. fra 1948 og endte i princippet i 1991 men det var formalt, så det sluttede derfor først i 1994. Som du sikkert nok ved så var Mandela medlem af ANC (Africa National Congress), og blev så senere medlem af MK, som også var dem der bærede våben. Han blev arresteret 2 gange. Første gang var pga. at hans gruppe havde skudt mod ubevæbnede civile (De var hvide) og det var i 1962. I 1964 gjorde han det samme, for han mente nemlig at det var den eneste måde man kunne slutte Apartheid på. Men dog blev han som til at sidde resten af livet på Robben Island. Efter 27 år blev han sat fri igen, pga den store pres menneskerne fra nærmest hele globen havde sat den hvide styrke til. De blev derfor nød til at sætte ham fri. I 1994 får man så frihedsvalget, hvor alle kan stemme, og det ender så med at Mendela bliver den første sorte præsident. Han fik 66.4% af stemmerne. Det betød så også at ANC blev valgt... Men krigen er langt fra slut endnu. De hvidestyrke, som i 1913 havde overtaget 87% af landet areal (Selvom de dengang var 4.8 mio og 23 mio sorte) ville ikke slippe på landet. Enda i dag er der krig om landet, og man finder mange hvide landmænd blive drabt af sorte mennersker. 

Kunne det ske i Danmark: I danmark skete det jo på en måde, bare med tyskerne. Hitlers had kan du jo perspektivere til de hvides had mod de sorte (Race had). 

Nu har jeg svaret på næsten alt og synes at det er lidt for dårligt at du ikke selv finder disser ting... Det er for slapt. Fik mit 12 tal pga jeg læste på det hele. Du kan finde alt på nettet, og især de spørgsmål du har stillet. Går selv i 9. klasse og har en langt større viden end dig... Sorry to say it, og ved godt det lyder negativt, og det er det også, men kunne du ikke finde tingene selv næste gang? :)


Skriv et svar til: Engelsk eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.