Matematik
integralregning
Hej, jeg er igang med nedestående opgave, jeg har problemer med b'eren. Håber i vil hjælpe :)

Svar #1
15. juni 2014 af peter lind
Det er nok nemmest at se på halvdelen af figuren. Jeg ser på figuren til højre for den lodrette gule midterlinje. Den gule midterlinje forlænges så den dækker hele det grå skraveret. Det øverste punkt kalder jeg S1. Punktet B1 projekteres lodret ned til nederst på figuren. Punktet kalder jeg B1 S, S1, B og B1 danner en rektangel, hvor du kender den lodrette længde. Den vandrette lengde har længden 4+R. Du kan nu finde arealet af den del. Det du har fået for meget er et rektangel fra den nederste del op til A. Resten er en kvartcirkel. Find arealet af dem og fratræk dette fra arealet af den første rektangel.
Du behøver altså ikke at bruge integration til den opgave
Tak fordi du indlagde hele opgave med figur ind i spørgsmålet. Det gør den meget lettere at besvare
Svar #2
15. juni 2014 af inddd (Slettet)
Men det er fordi min lærer har sagt at vi simpelhen skal lave det ved hjælp af integralregning. Jeg har selv tænkt over om man ikke kan finde funktionen for cirkelcuen ved hjælp af punkterne A, B, og Q. Men er det umuligt?
Svar #4
16. juni 2014 af inddd (Slettet)
#SnueChr
Forstår det ikke helt :(
Altså jeg går udfra at y = 10 - √(36-x2) er en halvdelen af (x-0)2+(y-10)2=62 .
I cirklen ligning siger du at radius er 6, mens centrum er (0,10), men forstår ikke hvor 10 fås fra. Tror du siger 11-1, men ved ikke hvorfor.
Svar #5
16. juni 2014 af SuneChr
Stykket fra (0 ; 0) til hvor y-aksen skærer cirklen er 4. Radius er 6 . 4 + 6 = 10
Svar #6
16. juni 2014 af inddd (Slettet)
Arh, nu forstår jeg. Tænkte på det er da volumen omkring omdrejningslegemer ved drejning af x-aksen jeg skal bruge. Men tænkte på at dette: y = 10 - √(36-x2) er blot funktionen af halvcirklen. Det er da ikke kun denne funktion jeg skal bruge når jeg integraerer?
Svar #7
16. juni 2014 af Sneharusha (Slettet)
Tænkte på om der ohså er nogle som vil hjælpe mig med c'eren, da jeg også er igang med netop samme opgave. Ved at punktet p har koordinatsættet (4,10).
Svar #8
16. juni 2014 af SuneChr
# 6
Man skal finde arealet af det grå område. Der er ikke noget volumen i dette.
Nemmere, og direkte, er det jo at anvende arealformlen for en cirkel, men da nu din lærer har sagt, at man skal bruge integration, # 2, må det vel være sådan.
Arealet af det grå område i 1. kvadrant er

Arealet af kvadratet i 2. kvadrant er 42
Benyt nu symmetrien om x-aksen til at finde arealet af hele det grå område.
Skriv et svar til: integralregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.