Fysik
strøm
Hej.
Jeg skulle lige spørge, hvor meget strøm der skal til for at opvarme vand.
og hvilke udregning kan man lave for at vise, at sikringerne kan springe.
Svar #1
16. juni 2014 af peter lind
Det spørgsmål giver ingen mening. Der skal energi til at opvarme vand.
Hvis du har modstanden kan du finde strømstyrken af Ogms lov I = V/R
Svar #2
16. juni 2014 af hansen1921 (Slettet)
Altså i min noter har jeg skrevet
I = 13 A
U = 230 v
de to tal blev brugt i forbindelse med hvor mange apparater man kan bruge på samme tid.
vi beregnede effekte til 2990 W, men dog kan jeg ikke husk hvor 13 A og 230 v kom fra. Jeg tror 230 V kom fra stikkontakt, men er ikke sikker
Svar #3
16. juni 2014 af hesch (Slettet)
#2: I = 13A:
Jamen så skal du mindst fòrsikre med en 13A sikring.
Bliver belastningsstrømmen større end 13A, skal du anvende større sikring, eller du skal fordele lasten på flere grupper, hvor flere sikringer så kommer til at sidde i parallel.
Svar #4
16. juni 2014 af Lurch (Slettet)
De 13 Ampere i strømstyrke er det man ahr i en standard sikring i en lejlighed. Spændingen er hvad der kommer ud af kontakten, så den maksimale effekt man kan trække på én sikring før at den springer er
P = U*I = 230V*13A = 2990 W
Hvor mange elkedler kan koge vand på samme tid? Det kommer an på el-kedlen. Det må I enten have målt eller aflæst på specifikationerne bagpå/under selve kedlen.
Hvis en kedel bruger lidt under 1500W, så kan man bruge 2 på samme tid eksempelvis
Svar #5
16. juni 2014 af peter lind
Du må komme med mere klar besked om opgaven.
230 V er det der i en stikkontakt, så din formoning er sandsynligvis rigtig. Kan de 13 A være den maksimale strøm systemet kan bære inden sikringen springer ?
Skriv et svar til: strøm
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.