Matematik

hjælp

16. juni 2014 af inddd (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg jeg har problemer med integralregning, så har lidt svært ved at forstå denne opgave. Det ville være dejligt hvis nogle ville hjælpe mig med den :)

Screen Shot 2014-06-16 at 13.35.36.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2014 af peter lind

a)  Du skal tæller terningerne i det grå område. Der hvor det gå område ikke dækker en hel terning, må du lave et skøn over hvor stor en del af terningerne, der er grå

b) F'(4) = f(4)

Brugbart svar (2)

Svar #2
16. juni 2014 af ChemistryIsKey

a)

For at finde arealet under grafen for f(x) i intervallet  N = {x ∈ R | 0 ≤ x ≤ 5} skal du anvende stamfunktionen. Du kan starte med at opskrive den generelle formel for arealet af en punktmængde (I dette tilfælde N) vha. stamfunktionen;

A = ∫ab (f(x)) dx = [F(x)]ab = F(b) - F(a)

Det ses, at du kan finde arealet af en given punktmængde under en graf vha. funktionsværdierne for den tilhørende stamfunktion i intervallets endepunkter. Hvis du aflæser værdien af F(x) for x = 0 og x = 5, får du da

F(0) = -2

F(5) = 4

Vha. den tidligere formel må du så kunne beregne arealet af punktmængden ved

A(N) = F(5) - F(0) = 4 - (-2) = 6

b)

Du ved, at differentialkvotienten til stamfunktionen F(x), må være f(x), idet

(F(x))' = (∫ f(x) dx + k)' = f(x)

(Integration og differentiation er hinandens 'modsatte' operationer).

Når du nu skal finde F'(4), svarer de således til at finde f(4). Denne funktionsværdi kan du let aflæse af grafen, idet

f(4) = 1

Håber det hjalp! :)

Svar #3
16. juni 2014 af inddd (Slettet)

#qewrett

Mange tak, det var en klokkeklar forklaring. Har nu forstået opgaven 100 %. Mange tak igen :)

Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.