Historie

24 timers eksamen "Mellemkrigstiden - 2. Verdenskrig"

16. juni 2014 af nikker2650 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal op til 24 timers eksamen, og har trukket emnet "Mellemkrigstiden - 2. Verdenskrig". Jeg er dog lidt i tvivl om en god problemformulering.

Mine materialer er som følgende:

"Keynes' krisebekæmpende teorier" - Handler og at Keyne har fremsat nogen teorier som kan bekæmpe økonomiske kriser. Han mener at større forbrug = større investeringer. Større investeringer = stigende forbrug. Og det skal hjælpe indtil man har sikret fuld beskæftigelse.

"Lebensraum-opfattelse" - Handler lidt om Hitlers udenrigspolitik. Der skulle være mere plads til de hvide/asiatiske 

"Hossbach-notatet" - Oberst Hossbach skrev et referat af et møde mellem Hitler, hans krigsminister, hans udenrigsminister og de øverstbefaldende for de tre værn. På dette møde fremlagde Hitler sin Lebensraum-opfattelse og fortalte i den forbindelse om sine planer vedr. erobringen af Østrig og Tjekkiet. Referatet forsvandt, men en kopi dukkede op til Nürnberg-processen, hvor nogle nazister var anklaget for forskellige forbrydelser. Her tjente Hossbach-notatet som bevis.

"Chamberlains radiotale til det engelsk folk 27 september 1938" - Chamberlain var en af
appeasement-politikkens mest markante fortaler, som det også fremgår i hans tale. Chamberlain
forklarer, at han vil gøre alt for, at der ikke skal være krig. 

"Hitlers tale til de øverstkommanderende 22. august 1939" - Han orienterer om forhandlerne mellem Sovjetunionen. Han slutter talen af med at han Polen er i den situation som han ønsker det. 

"Hitlers testamente om "Barbarossa"" - Hitler skriver sine tanker om den tabte krig, og fortæller om sine fejlagtige beslutninger, b.la. om angrebet på Sovjetunionen

"Hitlers testamente, 2. april 1945" - Nogen måneder før hans selvmord, har han skrevet en slags statusopgørelse over sin virksomed i erkendelse af det nært forestående nederlag"

"Danmark anerkendt som allieret" - Handler om at Danmark blev anerkedt som allierede under 2. Verdenskrig. 

"Dagbog fra østfronten" - Ja, som teksten siger -  En dagbog fra forskellige datoer ude i østfronten

Jeg skal ligesom have lavet en problemformulering, med de taksonomiske niveauer (redegør, analyser og vuder), men er lidt usikker på hvad jeg skal fokusere på :/

Håber nogen kan hjælpe! :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2014 af Lakey (Slettet)

Hvad sparkede 2.verdenskrig i gang?

Hvad skete der under krigen og havde Danmark nogen inflydelse?

Skriv et svar til: 24 timers eksamen "Mellemkrigstiden - 2. Verdenskrig"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.