Matematik

Digital signalbehandling

16. juni 2014 af UK343 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Nogle foreslag, hvordan man kunne gribe det her spørgsmål an til en fremlæggelse

Diskuter hvorledes et analogt signal behandles i digital signalbehandling.
Herunder ønskes begreber som sampling, Anti-aliasing, lavpasfilter, A/D konvertering,
rekonstruktion behandlet.

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. juni 2014 af hesch (Slettet)

Digital signalbehandling er diskret signalbehandling, med dennes fordele og ulemper. Blandt de sidstnævnte hører overholdelse af Nyquist stabilitetskriterium. Blandt fordelene hører Dead Beat Response ( DBR ) regulatorer. Man anvender z-transformation ved dimensionering af filtre. Fx kunne et 1. orden lavpasfilter skrives ved:  y(z)/x(z) = 10 / ( 1 - 0,9*z-1 ).

Sampling og A/D-konvertering, hører jo sammen. Husk holdenetværk ved A/D-konvertering !  Du kan evt. komme ind på forskellige typer A/D-konvertering, herunder integrerende A/D-converter, der indebærer implicit overholdelse af Nyquist.

Hvordan du lige skal gribe det an, ved jeg ikke, for digital signalbehandling omfatter jo mange forskellige ting, såsom audio-signalbehandling, motorregulering, osv.

Brugbart svar (1)

Svar #2

Du kunne jo gribe det an i funktionsmæssig rækkefølge:

-  Holdenetværk , A/D-konvertering   ( herunder valg af samplingsfrekvens, der matcher formålet )

-  Filtre     ( feed-forward ,  rekursive filtre , feed-back  ).

-  Rekonstruktion   ( D/A-konverter , PWM-signal )

Brugbart svar (0)

Svar #3

#0:  Du har tidligere haft et spørgsmål vedr. fouriertransformation, og jeg må derfor spørge:

Er det billedbehandling, der er genstand for digital signalbehandling ?

Det forvirrer mig, for begrebet "sampling" giver ikke mening her: Kameraet omsætter bare lysindfald til pixelværdier. Men bare spørg løs, også her.

Svar #4
16. juni 2014 af UK343 (Slettet)

Det har ikke noget med behandling at gøre og det er to forskellige spørgsmål jeg stillede og de hænger ikke sammen

Brugbart svar (1)

Svar #5

#4:  Det har jeg svært ved at se:

Diskutér . . .

Herunder . . .

Det hænger da sammen ? ?

PS:   Nå, jeg tror jeg forstår    :)

Skriv et svar til: Digital signalbehandling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.