Fysik

Syrer + ioner.

17. juni 2014 af MaxFrost (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej Studieportalen,

Jeg har en eksamen i fysik snart, og jeg er lige kommet stærk i tvivl om noget omkring hvilke syrer, der har hvilke ioner. Jeg sætter mine noter ind, og i er mere en velkomne til at rette mig, for jeg er rimelig sikker på, der er noget jeg har misforstået! :-)

Fremgangsmåde: Hæld en blanding af væsken i et reagensglas. Tilsæt nogle dråber sølvnitrat - hvidt bundfald påviser clorid-ioner, og gult bundfald påviser fosfat-ioner.Hvis der ikke er bundfald fortsættes ved at tilsætte nogle dråber nitratreagens – hvis der er hvidt bundfald påvises tilstedeværelsen af nitrat-ioner.Ellers testes der for kalium- og natrium-ioner ved at dyppe et stykke kanthaltråd i opløsningen. Hold den fugtede kanthaltråd ind i flammen fra en bunsenbrænder . Hvis flammen farves lys violet, er der kaliumioner i saltet.Hvis flammen farves orangegul, er der natrium-ioner til stede.Sidste mulighed er ammonium-ioner, til denne test skal der bruges sikkerhedsbriller. Opløs væsken i 1 M NaOH (Natriumhydroxid) i et reagensglas. Opvarm forsigtigt kort tid, og hold et stykke fugtet pH-papir over mundingen af reagensglasset.Hvis ph-papiret bliver blåt, indeholder væsken ammonium-ioner. Du kan måske også lugte ammoniakdampe fra reagensglasset.

Sølvnitrat + Hvidt bundfald = Clorid-ioner
Sølvnitrat + gult bundfald = Fosfat-ioner
Nitratreagens + hvidt bundfald = nitrat-ioner
Kanthaltråd + violet flammefarve = kalium-ioner
Kanthaltråd + orange/gul flammefarve = Natrium-ioner
Opløst 1M NaOH over bunsenbrænder + blåt pH-papir= ammonium-ioner.

Skriv et svar til: Syrer + ioner.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.