Fysik

Kvantetilstand energiniveau

18. juni 2014 af overkontroversiel (Slettet) - Niveau: B-niveau

Kære Studieportalen

Når man omtaler at energiniveauer, så siges det at energiniveauet er lavest ved de orbitaler/baner, der tættest på kernen, og større ved det som er længere væk fra kernen.

Hvorfor er det gældende? Både ifølge Newtons lov og Coulombs lov vil det være modsat (længere væk --Z mindre energi og omvendt). Hvad er det for en slags energi, man omtaler? Hvordan kan man forklare det fænomen?

Tak på forhånd

Jeg var ikke helt sikker om at skulle sætte den under kemi eller fysik, så jeg valgte bare fysik, da ''energi'' emnet er meget hyppigt forekommende i fysik.

Brugbart svar (2)

Svar #1
18. juni 2014 af Lurch (Slettet)

I fysik snakker man ofte om potentiale. I gravitations tilfælde, så er en gravitationelle potentiale givet ved den energi der skal bruges til at flytte dig fra jorden massemidtpunkt til den position du er i. Dvs. bafandt du dig i jorden massemidtpunkt, ville du have 0 potentiale, eller 0 potentiel energi. 

Nu bruger vi generelt jordens overflade som referencepunkt, men historien er den samme. Når du står med begge ben på jorden, har du den mindste potentielle energi, i forhold til overfladen. Stiller du dig derimod op på et tag har du pludselig oplagret potentiel energi. Du er i et højere energiniveau end du var før. Det krævede noget energi at få dig op på taget. Træder du ud over kanten, mister du meget hurtigt den potentialle energi som omsættes til kinetisk energi, som omsættes til brækkede knogler. 

Elektronerne har et større potentitiale længere væk fra kernen af samme årsag. De vil gerne "falde" ind mod kernen, pga. elektrisk tiltrækning.  Hvis elektronen er i en ydre orbital ville den henfalde til grundtilstanden, inderst, hvis den kunne. Ligesom du kun bliver i tagets højde fordi taget er der.

Svar #2
18. juni 2014 af overkontroversiel (Slettet)

Tusind tak skal du have! Jeg havde desværre forvekslet potentiel energi med gravitationskraften, hvilket jeg nu har indset.

Skriv et svar til: Kvantetilstand energiniveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.