Matematik
Eksponentiel regression?
http://www.frividen.dk/default.aspx?catid=128bc4c7-7a79-4a00-9cdf-5574ad98550a&tabid=67
Har fundet den her video på frividen.dk
Er det et eksempel på en eksponentiel regression, eller er jeg helt gal på den?
Svar #1
18. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)
Regression kan du lave i Excel eller Maple eller lignende - det hører mere avanceret matematik til, at lave eksponentiel regression manuelt, hvis du ikke umiddelbart kan identificere det.
Svar #2
Svar #3
18. juni 2014 af crisronaldo (Slettet)
Jeg vil gerne have et eksempel, hvor det bliver demonstreret i en video f.eks. og vil helst have det manuelt. Hvis du kan hjælpe med det :)
Svar #4
Troller du ?
Log(y)=log(a) + x log(r) -> Du skal lave din eksponentielle kurve om til en lineær kurve og så udføre lineær regression.
Mere ved jeg ikke. Der må vi have en af de gode på banen.
Svar #5
18. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det er helt korrekt, som angivet i #4, at man laver regression med en eksponentiel model
y = b · ax
ved at lave regression med en lineær model på
log(y) = log(a)·x + log(b) ,
Y = A · x + B .
Man laver lineær regression på datasættet {(xi,Yi)} = {(xi,log(yi)} , og oversætter denne models parametre A og B tilbage til parametrene a og b i den oprindelige eksponentielle model ved
a = 10A , b = 10B .
Det er præcist den fremgangsmåde, som Excel benytter, når man vælger en eksponentiel model (bortset fra, at man får a på formen ek ).
Svar #7
18. juni 2014 af AskTheAfghan
På dit niveau, benytter man et program for at bestemme en eksponentiel regression. Regression benyttes hvis man kender flere end to punkter.
Det vil dog være tidsspilde at benytte programmet, når man kun har to kendte punkter - idet der allerede findes formler i din bog, hvor man kan bestemme de ukendte konstanter for en eksponentiel funktion.
Som forklaret på den anden måde, kan du følge den fremgangsmåde i #5 til at starte med danne en lineær regression ud fra et data. Dernæst må du omskrive det til en eksponentiel regression ved at benytte m = 10M, hvor M = log(m). Det vil sige, at a = 10A osv. Det kan tage tid.
Svar #8
Men thumbs up for at han vil gøre det manuelt :-)
Svar #9
18. juni 2014 af crisronaldo (Slettet)
Jeg har fundet en opgave, som jeg har lavet tidligere i mit uddannelsesforløb, som jeg meget vel kan bruge, som et eksempel for lineær regression.
Det jeg har tænkt mig, er at fortælle om eksponentiel regression ved et eksempel, og til det vil jeg bruge den opgave, jeg har vedhæftet. Hvad mener i om den? :)
Svar #10
18. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Jo, det vrimler da med opgaver, der har datasæt for eksponentielle udviklinger.
Svar #11
19. juni 2014 af Jclue (Slettet)
Hvis det skulle have nogen interesse, så jeg har en opgave liggende fra SRO, hvor jeg laver eksponentiel regression i hånden vha. Mindste Kvadraters Metode :)
For at kunne forstå det skal du kende til optimering, differentialregning og partieldifferentialregning. Men kig da på det ;-)
Skriv et svar til: Eksponentiel regression?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.