Fysik

HR-diagram

18. juni 2014 af Gandhara (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen

Jeg sad lige og læste om HR-diagrammet, da jeg kom i tanke om noget, jeg ikke rigtig kunne svare på.

Øverst venstre hjørne af et HR-Diagram kan man finde de tungeste stjerner (fx blå kæmper). Jo større masse, des større tyngdekraft. Denne tyngdekraft trykker stjernen sammen mod dens centrum. Trykket heraf, overvinder de elektriske frastødende kræfter, og derfor fremmes kernereaktionerne i en stjerne: derfor jo tungere en stjerne, des større lystyrke og overfladetemperatur.

Øverst højre hjørne af et HR-diagram, finder man de største stjerner (fx røde kæmper). Disse har lav overfladetemperatur, men meget lysstærke.

-----------------------------------------------------------------------

Det jeg tænkte på, er:

1) Hvad bestemmer om en stjerne bliver en blå eller rød stjerne, efter hovedseriefasen?

2) Er de røde kæmper lettere end de blå kæmper?

3) Hvis de røde kæmper har mindre masse, end de blå stjerner, hvordan kan de være lige så lysstærke som de blå? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det er i det væsentlige stjernens masse, når den når hovedserien, der afgør dens videre udvikling.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Stellar_evolution

Skriv et svar til: HR-diagram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.