Oldtidskundskab

Analyse af tekst til eksamen

18. juni 2014 af MadsChristense (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal til eksamen i old, og jeg har desværre haft den mest ringe lærer. Han har ikke fortalt os noget som helst omkring eksamen for det første. Det har jeg så selv fundet ud af nu. Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan man skal analyserer en tekst (disposition), samt nogle vigtigte hovedbegreber? I pensum har vi illiaden, Epos og æniden, Platon symposion, Alkibiades - frelser eller skurk, Romersk elegi og arkitektur. Er der nogle der evt. kan komme med nogle gode råd og tips til eksamen? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2014 af erinaa (Slettet)

Analysen kommer an på hvilken tekst du trækker :D feks. Hvis du trækker Iliaden kan du komme ind på epitheter, formelvers, mm. 

De andre tekster kender jeg ikke desværre D:

Ved arkitekturen er det vigtigt at du fortæller hvilken bygning du har og beskriver det du ser. altså om der er volutter, kanelurer mm... og hvilken søjleorden det er. :D

Det vigtigste er at du dykker godt og grundigt ned i din basistekst, og får den analyseret godt og grundigt. :D

Håber det hjalp lidt :D ellers spørg endeligt igen :D


Svar #2
18. juni 2014 af MadsChristense (Slettet)

Tusinde tak for dit svar! :) 

Med hensyn til analyse af teksten. Har du nogle gode punkter man kan komme ind på i analysen af den tekst jeg trækker? Jeg går ikke udfra, at det er sproget osv. man skal beskrive?  


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2014 af erinaa (Slettet)

#2

Tusinde tak for dit svar! :) 

Med hensyn til analyse af teksten. Har du nogle gode punkter man kan komme ind på i analysen af den tekst jeg trækker? Jeg går ikke udfra, at det er sproget osv. man skal beskrive?  

Som sagt kommer det an på hvilken tekst du trækker, og hvilken genre det er. beskriv personer og hvordan de evt. reagerer/er i den situation teksten fortæller om. Temaer og perspektivering er også vigtigt. :D
et godt råd er at du siger alle de græske ord som knytter sig til teksten. altså husk at nævne bla. Timé(ære) og Aidos(skam) hvis du trækker iliaden :D
 

ellers pøj pøj med eksamen! :D


Svar #4
19. juni 2014 af MadsChristense (Slettet)

Kan du nævne nogle genre og temaer der kan være? :) jeg er helt lost nemlig

Skriv et svar til: Analyse af tekst til eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.