Fysik
Dopplereffekt
Hej alle
Sidder lige og læser op til fysik c eksamen i emnet lys og bølger. Jeg ved godt hvad dopplereffekt er, når man snakker om galakser i emnet Big Bang, men er ikke helt sikker på hvor det hører ind i dette emne. Altså, skal man fortælle om det, når man snakker om det elektromagnetiske spektrum eller hvornår?
Håber nogen kan hjælpe og at mit spørgsmål er til at forstå!
Mvh Charlotte
Svar #2
19. juni 2014 af charlottemunk (Slettet)
Det ved jeg godt, men kan det forklares sammen med det elektromagnetiske spektrum?
Svar #4
19. juni 2014 af Eksperimentalfysikeren
Du kan omtale, at grundstoffere hver har deres specielle liniespektrum, som kan bruges til at identificere dem i stjernerne. Man har så opdaget, at man i mange tilfælde finder spektrene forskudt, hvilket man forklarer med at stjernerne bevæger sig i retningen væk fra jorden, hvilket giver den Dopplereffekt, som vi nu kalder rødforskydning.
Det er ikke sikkert, at du skal ind på dette, det kommer an på, hvad du ellers kan sige om hovedemnet.
Dopplereffekten benyttes også ved radarmålig af hastigheder i trafikken.
Der er mange andre ting at snakke om i forbindelse med det elektromagnetiske spektrum. Det er nok disse ting, du bør tage først, f. eks. radiobølger, varmestråling, synligt lys, ultraviolet lys, Röntgenstråling og gammastråling. For hver af dem: egenskaber og anvendelser. Spektre og spektralanalyse.
Skriv et svar til: Dopplereffekt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.