Matematik

Dispositioner mundtlig matematik (10. klasse)

21. juni 2014 af ramiac (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Er der nogle der ved hvordan en god disposition er i matematik? Har i muligvis et eksempel på en disposition må i meget gerne sende.

Jeg har nemlig svært ved at lave en god dispostion til mundtlig matematik... :D


Brugbart svar (2)

Svar #1
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Dispositionen er faktisk givet i det du får dine eksamensspørgsmål. Det du skal fokusere på, er at besvare spørgsmålene så udtømmeligt som muligt. Altså at have en disposition over de emner I har været igennem. Og det er næsten kun dig selv som kan gøre dét. Et godt overblik over hvert emne med relevante formler og anvendelser. Meget simpelt.


Svar #2
21. juni 2014 af ramiac (Slettet)

Så jeg behøves ikke at lave en disposition, men bare have en del formler med?


Brugbart svar (2)

Svar #3
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Nej det var ikke det jeg mente - du bør klart tage hvert emne. Fx ligninger generelt, lineære funktioner, geometri, procentregning etc og så skrive de vigtigste ting til hvert af de emner på et papir. Og så øve dig helt vildt naturligvis, så du har det virkelig godt inde på kroppen. 

Når du så får udleveret dit eksamensspørgsmål, så ved du lige præcis hvad du kan fortælle om emnet. Det er bare svært at lave en disposition, fordi spørgsmålene kan variere rigtig meget. 

Men til procentregning kan du lave en disposition der hedder " Hvilke måder kan man regne med procenter - hvad kan det bruges til i dagligdagen - regneregler - den slags. Jeg ved ikke lige hvordan eksamen foregår i 10.klasse.


Svar #4
21. juni 2014 af ramiac (Slettet)

Men når du siger vigtigeste ting kan du så komme med et par eksempler på noget vigtigt til f.eks. statistik? 

Dispositionen med procentregningen ser godt ud, men hvad mener du med "Hvilke måder kan man regne med procenter- hvad bruges det til i hverdagen......

:D 


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Man kan bruge procenter til at beregne hvad man får på sin børneopsparing om 6 måneder, eller hvor stor en del af din gæld der er til din mor. Alt muligt.

Statistik: Kom ind på binomial fordeling, generelle udtryk indenfor sandsynlighed, boksplot, sumkurve, akkumuleret frekvens.

Det vigtige er at når du har et emne, så skal du sørge for at frasortere de vigtige hoveddele af emnet, og så redegøre for dem på en sammenhængende måde. For i hvert emne ER der en anvendelig sammenhæng imellem begreberne. Men man skal kende stoffet godt for at have nok overblik til at kunne gøre det.

Så det var lige et vink med en vognstang om at få rigtig godt styr på stoffet )


Svar #6
21. juni 2014 af ramiac (Slettet)

Tak skal du have... Jeg begynder med at skrive de vigtigste ting ned til hvert emne som du skriver...

Endnu en gang tak for de gode råd.

Brugbart svar (0)

Svar #7
21. juni 2014 af PSXL

#0 Nu er jeg ikke inde i 10. klasse pensum, men du kan lave det efter følgende rækkefølge:

Definition
Sætning
Bevis
Eksempel

Hvis I da lærer definitioner og sætninger. 


Svar #8
21. juni 2014 af ramiac (Slettet)

PSXL Det er et fint eksempel, men det afhænger af hvad jeg trækker...

Brugbart svar (1)

Svar #9
21. juni 2014 af PSXL

#8 På gymniveau kan denne rækkefølge bruges til næsten alle spørgsmål med undtagelse af nogle meget få. 
Men når det er 10. klasse er det vel mere simpelt mat end gymniveau, ikke? 


Svar #10
21. juni 2014 af ramiac (Slettet)

PSXL 

Kan du godt gå mere i dybden og forklare rækkefølgen:D


Brugbart svar (1)

Svar #11
21. juni 2014 af PSXL

#10 Min lærer anbefalede os denne rækkefølge, da han sagde, at matematiklærere rigtig godt kunne lide den struktur, fordi den mindede om strukturen i en matematikbog. 

Hvis man tager differentialregning som et eksempel:

Definition:
"For en funktion f definerer man en afledt funktion f' således: (...)"

Sætning: 
"Lad f(x)=x^2 være differentiabel i hele R. Da er den afledte funktion (...)"

Bevis:
"Antag at funktionen f(x) er differentiabel (...)" Tretrinsreglen vises her.

Eksempel:
Hvis der er et delspørgsmål (en opgave, der skal løses under eksaminationen), så kan man bruge den som eksempel. F.eks. "bestem monotoniforholdene for funktionen (...)"


Svar #12
21. juni 2014 af ramiac (Slettet)

Ja, jeg forstår det stadig ikke, og er du nu sikker på at du kender til den mundtlige eksamen til matematik, fordi det lyder ret forvirrende.

Kan du forklare det på en anden måde?

Brugbart svar (1)

Svar #13
21. juni 2014 af PSXL

#12 Ja, jeg har selv været op i mundtlig matematik på A.
Arbejder I med definitioner og sætninger? Hvis ikke, så kan du ikke rigtig bruge den her, da den så er for "avanceret" om man kan kalde det det. 


Svar #14
21. juni 2014 af ramiac (Slettet)

Nej, det foregår sådan at vi er to grupper som får udlevet en tekst som vi så skal lave så mange som overhovedet muligt opgaver og forklare hvad vi har gjort som det var en 0. Klasser...

Matematik på højt niveau har vi ikke så vi arbejder ikke med definationer...

Brugbart svar (1)

Svar #15
21. juni 2014 af PSXL

#14 Okay, så forstår jeg også, hvorfor du ikke er med på, hvad jeg siger. Men okay, niveauet er vel som 9. klasse så eller? Jeg var dog ikke oppe i matematik mundtlig i folkeskolen, så jeg kan ikke sige meget om den eksamen, desværre. 

Men så kan du gemme rækkefølgen, hvis du skal have matematik senere på et højere niveau :-)


Svar #16
22. juni 2014 af ramiac (Slettet)

Det kan jeg godt, men jeg synes ikke det som christianiversen fortæller mig er nyttigt, fordi jeg kan jo bare slå det op i min formelsamling til eksamen. Så det eneste jeg kan gøre nu er at læse hele min formelsamling igennem. 

Men har i andre råd til hvordan jeg kan forberede. Jeg har kigget på eksemplerne uvm hjemmeside og jeg synes de er ret svære at forstå osv.


Skriv et svar til: Dispositioner mundtlig matematik (10. klasse)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.