Studievejledning

Gymnasie - job

21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Hejsa, 

Jeg ville undrer mig over, om man kan få gode karakter samt have et fritidsjob ved siden af. Jeg vil gerne læse medicin, hvilket kræver et gennemsnit på over 10.5 (Med Bonus). Hvis ja, har i nogle forslag til, hvor det er godt at arbejde. Jeg har tænkt meget på Bilka, Føtex eller Plantorama men er lidt bange for at jeg ikke får tid til lektier eller det sociale... Det er sikkert bare mig der er lidt nervøs for at tage skridtet mod et job i gymnasiet tiden ;) 

Tak for at tage tid til at læse igennem ;)


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. juni 2014 af PSXL

Min veninde havde et deltidsarbejde i en dagligvarebutik ved siden af gym i alle tre år. Det gik fint for hende. Dog har hun sagt, at hun nogle gange ikke havde nok tid til afleveringer osv, så de blev dårligere end hvis hun havde mere tid. Det er måske bare et spørgsmål om prioritering, men hun tog godt nok også mange vagter, da hun kunne bruge pengene. 

Jeg har selv ikke haft et job ved siden af gym, netop fordi jeg helst ville fokusere mest på gym. Det kommer vel an på, hvilken slags person man er :-D


Svar #2
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#1 du ved jo allerede hvilken person jeg er ;) Men tak. Tænker ikke så meget på pengene, men det med at komme ind i den virkelig arbejdsmarked har en interrese ;)


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. juni 2014 af PSXL

#2 Haha præcis ;-) Ja, det er også en god idé! Så man ved, hvordan den virkelige verden fungerer - og så man også kan tilføje erhvervserfaring på sit fremtidige CV :-D


Svar #4
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Okay tusind tak skal du have ;)


Brugbart svar (2)

Svar #5
21. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#0 Jeg mener ikke at det er svært at prioritere et job ved siden af sit studie. Har selv arbejdet i føtex og det er et fedt sted, hvor du også lærer at være service-minded. Det lidt noget sludder i mine øjne, hvor nogle siger, at de vælger jobbet fra blot fordi de vil fokusere mere på gym - ærligtalt, du læser jo ikke konstant, og tiden du ikke bruger på at læse kan du bruge på at tjene dollars i stedet. 

#1 Det er tydeligt, at din veninde har ikke haft samme ambitionsniveau som #0 har, og det skal siges, at studiejob ikke er lig med dårligere afleveringer! I værste fald går du glip af en fredags café.


Svar #6
22. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#5 hehe okay tusind tak Bullerkage. Er bare spændt på at prøve noget nyt til dagligt, så det ikke kun bliver lektier i gym... Så ender det nok med, at man hurtigt bliver stresset, og ikke kan holde gymnasiet ud længere. Men vil i hvertfald kontakte Føtex eller Bilka om et plads :D

#3 Det er jo lige det. Dejligt vil være et bonus hvis de kan se at man er den aktive person ;) 

Tusind tak skal i have begge to ;)


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. juni 2014 af PSXL

#5 Hun var meget ambitiøs på alle punkter, hun tog bare for mange vagter og var derfor alt for "stresset". Og jeg er også enig med dig, et studiejob betyder ikke nødvendigvis dårligere afleveringer, man har bare mindre tid end én, der ikke har et arbejde, men man burde sagtens kunne klare det. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. juni 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

#6

Man kan sagtens arbejde ved siden af, for mange arbejdspladser har den regel fra overenskomstens side at man kun kan arbejde 8 timer om ugen. Så det er ofte noget der giver sig selv.

Men havde du ikke skrevet i en anden tråd at du skulle i 10. klasse fordi du ikke kom ind på HTX ? Så er der jo god tid til at overveje det i hvert fald.


Svar #9
22. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#8 Det er nu en længere historien. Kom ind på HTX men ville hellere på STX, og siden alle pladserne var optaget (Pga den sene tilmelding) skulle jeg vente et år eller tage på HTX i år. Valgte så at vente. Men jo. Vi starte arbejde i privatskolen, og have samme arbejde i gym ;)


Svar #10
22. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Venlig hilsen 

-Josef         


Brugbart svar (0)

Svar #11
22. juni 2014 af Mooncat (Slettet)

I alle 3 år på gymnasiet har jeg arbejdet på en kro som opvasker og servitrice. Det var primært weekendarbejde (fredag-søndag) og ofte om natten. Det har fungeret sådan, at jeg selv har skrevet mig på datoer, hvor jeg ville komme. Vidste jeg, at jeg ville gå en travl tid i møde (f.eks. da jeg skulle skrive SRP), så lod jeg bare være med at skrive mig op til de uger. På den måde kunne jeg sagtens have job ved siden af gymnasiet :) 


Svar #12
22. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Ja det er også smart, men sådan er det desværre ikke hos os. Muligheden er Bilka eller Føtex samt med at jeg skal have et snit nok til medicin. Men det handle mest om prioriteringer hvilket jeg er god til.

Hilsen Josef

Svar #13
09. august 2014 af Savior123 (Slettet)

Okay så får man lige et nyt job! :D Håber på det bedste og tusin tak for alle de fremragende opslag!!! :D


Brugbart svar (0)

Svar #14
09. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Skal du have arbejde ?

Var dig og din onkel fra London ikke ved at starte en kæde af yoghurt-forretninger hvor man kunne købe helt normal yoghurt som I så havde valgt at fryse så det tager længere tid at spise ?

Du er SÅ blank at høre på.


Svar #15
10. august 2014 af Savior123 (Slettet)

Hold nu op Carsten. Du er så dum at høre på, og især når man tænker at du er 26 år gammel. Få dig nu et liv. Det var familieforrentning, og ikke noget en 17 årig dreng bare kan starte. Det er tilladt at bruge din sunde fornuft... Det er ikke alle der sidder på sin fede røv, og sviner andre til. Folk har arbejde og lektier de skal tage sig af. Derudover så er du virkelig low class, og gider virkelig ikke diskutere med en person der ikke kender til opførsel. Være nu lidt kompentence. Livet funker ikke for dig her for tiden and i get it, men prøv at holde det inde i dig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #16
10. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Så må du hellere ud at få dig et fritidsjob i stedet :) :)


Brugbart svar (1)

Svar #17
10. august 2014 af yasminadem (Slettet)

Altså, jeg har selv planer om et lille job ved siden af gymnasiet.

Jeg har dog ikke tænkt mig noget vovet, som en stor butik, såsom bilka, men vil finde en lille blomsterforretning/grønthandler, for ikke at blive over stresset - da jeg har en tendens til stresse mig selv helt vildt, men det er selvfølgelig forskelligt fra person til person.

Jeg har for ikke så længe siden arbejdet som "opvaske/køkken-pige" i en børnehave, hvilket ikke gik alt for godt... Tja, blev lidt stresset, da min mødetid lå meget tæt op ad min skole og fritid.  Så blev der ikke længe.

Har også prøvet som omdeler, hvilket jeg ikke vil gøre nogensinde igen eller opmuntre andre til, da det bare gav mig enorme rygsmerter...

Så, hvis du vil have et job, så vælg det med omhu ;)


Svar #18
10. august 2014 af Savior123 (Slettet)

#17 forstår godt hvad du mener. Jeg var selv omdeler i 2 år, og stoppede da jeg skulle fokusere mere på lektierne. Det var virkelig hårdt, da jeg både skulle omdele i regnvejr og snevejr samt havde jeg tildensen til at få kvalme efter en lang cykeltur.

Jeg sendte både en ansøgning til Plantorama og en til Bilka. Plantorama besvarede ikke men heldigvis manglede de en medarbejder hos Bilka :) glæder mig til at starte og se hvordan arbejdsmarkedet udvikler sig. Dog stresser jeg ikke hutigt over tingene, så Bilka er det rette arbejde for mig.

Brugbart svar (0)

Svar #19
10. august 2014 af yasminadem (Slettet)

Så held og lykke ;D 


Svar #20
10. august 2014 af Savior123 (Slettet)

Tak og i lige måde Yasmin. Vi tales nok ved hehe ;)

Skriv et svar til: Gymnasie - job

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.