Fysik

Eksamen hjælp

23. juni 2014 af askk (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg har trukket radioaktivitet og har brug for lidt hjælp til min eksamen.

Jeg skal fortælle lidt om alfa, beta og gamma stråling og deres gennemtrængingskraft i stof. Derefter skal jeg fortælle om hvorfor den ene stråling har en højere gennemtrængningskraft end den anden. 

Til sidst skal jeg fortælle om henfaldsloven.

så her kommer mine spørgsmål:

Alfa har den mindste gennemtrængninskraft, beta har mere og gamma har den største gennemtrængningskraft men hvad er årsagen til dette?

Jeg er kommet frem til at gammastrålen er kortbølget vil det så sige at alfa og beta er langbølget? og hvad betyder det?

Dannes der en ny grundstof eller en ny isotop ved alfa og beta stråling? 

Det var lige det jeg ikke gad at trække lidt uheldigt :(

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. juni 2014 af Jerslev (Slettet)

#0: Alfastråling har den mindste gennemtrængelseskraft - det er helt korrekt.

Betastråling har en større gennemtrængelseskraft af flere forskelllige årsager - først og fremmest fordi betastråling kun er enkeltladet, mens alfastråling er dobbeltladet.

Gammastråling har ingen ladning, da den består af fotoner.

Alfa og betastråling er partikler (Helium-kerner i alfas tilfælde), så her kan du ikke tale om langbølget eller kortbølget. Det er kun gammastråling, der er en elektromagnetisk bølge.

Der dannes nye grundstoffer (isotoper) ved alfa- og betahenfald.

Svar #2
23. juni 2014 af askk (Slettet)

åh mange tak for hjælpen er virkelig taknemmelig :) vil det være relevant at komme ind på bohrs atom model? og hvad tror du de vil spørge ind til? jeg har tænkt mig at starte med bihrs atom model og derefter fortælle om de forskellige strålinger hvor jeg beskriver det fx: alfa henfald A/Z X --> A-4 /Z-2 Y + 4 / 2 He

Til sidst vil jeg komme ind på henfaldsloven altså selve formlen og fortælle at det er en aftagende eksponentiel funktion og  sætte det i en graf for at markere halveringstiden. 

Mangler jeg noget eller har du nogle bemærkninger?

Svar #3

hvad mener du med at alfastråling er dobbeltladet og beta stråling er enkeltladet? De har jo begge både elektroner og nukleoner 

Brugbart svar (1)

Svar #4

#2: Bohrs atommodel er spild af tid, når dit emne er kernefysik.

Det vil nok være en god idé at kunne skrive nogle henfald op og samtidig forklare, hvad der ændrer sig.

Din tanke med henfaldsloven lyder ganske fint.

#3: Alfastråling består af Helium-kerner, der kun består af to protoner og to neutroner, hvorfor alfastråling er dobbeltladet (hver proton bidrager med én elementarladning).

Betastråling består af elektroner, der hver især er enkeltladet.

Svar #5

mange tak for svarene tror jeg har forstået det nu.

når du skriver at jeg skal skrive nogle henfald mener du så fx: 137 / 55 Cs --> 137 /56 Ba + 0 /-1e + anti v ?

en sådan eksempel for hver stråling?  hvad tror du de vil spørge ind til? 

Brugbart svar (1)

Svar #6

#5: Ja, skriv sådan et henfald op for hver type af stråling.

Bemærk, at i dit eksempel er der tale om Ba*-137, der er en exciteret tilstand i Barium. Den vil så med henfalde ved et gammahenfald til grundstilstanden Ba-137.

Jeg kunne forestille mig, at du nok ville blive spurgt ind til, hvad der foregår inde i kernen (altså, hvilke nukleoner omdannes og hvad bliver de til). Måske også noget med kernekortet, hvis I har arbejdet med det.

Når du selv omtaler gennemtrængningsevne kunne det også tænkes, at du bliver spurgt ind til det - har I arbejdet med absorption af stråling? Som regel foregår det ved et forsøg med en gammakilde og nogle blyplader, der sættes ind foran.

Svar #7

nej det har vi ikke vi har kun lavet en øvelse i dette emne og det er halveringstiden for Ba.  

nukleoner der odannes og hvad de bliver til mener du fx at neutron bliver til proton og omvendt i forskellige henfald?

nu lyder jeg nok dum men hvad er kernekort? det kan jeg slet ikke huske vi har haft. Hvad med bilag hvad tror du der kan dukke op? 

mht gennemtrængning har jeg fundet frem til at alfa = 4 cm kan stoppes med papir, beta 5-10 cm kan stoppes med plexiglas og gamma kan stoppes med bly/beton men hvor meget kan det stråle i afstand?

Brugbart svar (1)

Svar #8

#7: Du kan nok også se frem til at blive spurgt ind til øvelsen. Det gør jeg i hvert fald selv, når jeg eksaminerer C-niveau hold.

Det er præcis, det jeg mener. I et beta-henfald (har I arbejdet med beta+ og beta- henfald?) omdannes en neutron til en proton inde i kernen. Det kan man også opskrive et henfaldsskema over - prøv det.

Hvis du aldrig har hørt om et kernekort skal du nok heller ikke forvente at blive spurgt ind til det.

Bilagsmæssigt kan du nok forvente noget med, hvad radioaktivitet kan bruges til i virkeligheden. Det kunne være C-14 datering eller røgalarmer. Begge dele kan du også sagtens selv komme ind på i dit oplæg.

Jeg forstår ikke dit sidste spørgsmål.

Svar #9

når jeg ser billeder af gamma stråling er det ligesom at den stråler som en "spiral" hvorimod alfa og beta går ligeud hvorfor sker det?

Brugbart svar (1)

Svar #10

#9: Det er ikke noget, der sker i virkeligheden. Det er for at illustrere, at der er tale om to forskellige typer af stråling. Det er altså kun noget, man tegner for at kende forskel på dem.

Svar #11

altså jeg mener at rækkeviden på strålingerne er henholdsvis 4 cm , 5-10 cm for alfa og beta men kan ikke finde rækkeviden for gammastrålingen det eneste jeg kan finde om gamma er at, den er kraftig og kan trænge igennem næsten alt.

Svar #12

du er virkelig hjælpsom mange tak for din tid og hjælp heldige elever du har :)

Brugbart svar (1)

Svar #13

#11: Teknisk set er rækkevidden uendelig stor i vakuum. Intensiteten aftager med 1/r², hvor r er afstanden mellem kilde og måleapparat.

I luft kan gammastråling række omkring 100 meter, hvis jeg husker korrekt.

Svar #14

de vil ikke forvente at jeg skal udlede halveringstid formlen udfra henfaldsloven vel? tror ikke jeg vil have særlig meget tid tilbage efter alt det jeg vil fremlægge nemloig

Brugbart svar (1)

Svar #15

#14: Du skal til eksamen i fysik - ikke matematik. ;) Det plejer jeg at sige til mine elever.

Det vigtige er, at du kan bruge formlerne til noget fysik.

Svar #16

:) lige et sidste spørgsmål 

i min journal har jeg skrevet tal og regnet dem videre uden at skrive forklaringer på (dumt i know) og nu kan jeg ikke helt se hvad jeg har lavet måske du kunne hjælpe mig? 

altså jeg har fået et program til at give mig en forskrift hvor K = 0.003938 som jeg regner videre på og finder halveringstiden = 176,01 sek. men derefter forstår jeg ikke hvad jeg har lavet. 

Der står baggrundsstråling = 69  69/18=3,83

gammahenfald= 176,01sek -3,83 = 172,18

hvor har jeg fået 18 fra og hvorfor har jeg divideret det med baggrundsstrålingen osv?

Svar #17
24. juni 2014 af askk (Slettet)

Nå har været oppe i dag og fik 12 :) Tak for hjælpen

Skriv et svar til: Eksamen hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.