Andre fag

Hjælp til uddannelse på universitet

23. juni 2014 af piabing (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej folkens.

Jeg vil rigtig gerne enten studere filosofi eller psykologi (tror dog ikke jeg har min karakter er høj nok til psykologi). Derudover ønsker jeg at kombinere en af disse to uddannelser med en business relateret kandidat. Er det noget der kan lade sig gøre? Har I nogle forslag til, hvilken vej jeg skal tage? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Har du talt med en studievejleder? Det er ofte en god idé, når man forsøger at finde frem til et studie, som matcher de interesseområder, man har. En studievejleder kan ofte guide dig videre eller fortælle dig, hvem der kan give dig det svar, du søger. :-)


Svar #2
25. juni 2014 af piabing (Slettet)

tusind tak - jeg forsøger


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. juni 2014 af MaibritG

Det vil være meget usansynligt, da en erhvervsøkonomisk kandidat jo netop kræver, at man har noget økonomisk viden i forvejen. Jeg tror i øvrigt ikke at filosofi-studiet kan give dig nok valgfags-ECTS til at kunne supplere, da det kræver 75 ECTS med en erhvervsøkonomisk vinkel.

Uddannelsen skal mindst indeholde 75 ECTS med en vis bredde og dybde indenfor det erhvervsøkonomiske fagområde.

Det betyder, at der mindst skal indgå følgende fagområder med følgende omfang i ECTS

1) 5 ECTS Mikroøkonomi/Virksomhedsøkonomi
2) 5 ECTS Regnskab
3) 5 ECTS Finansiering
4) 5 ECTS Marketing
5) 5 ECTS Organisation
6) 5 ECTS Statistik
7) 5 ECTS Yderligere metode til dataanalyse (statistik eller anden kvalitatitv eller kvantitativ metode. Dataindsamling kan indgå i mindre omfang)
8) 5 ECTS Videnskabsteori og/eller videnskabelig metode fra et universitet. Dette krav bortfalder, hvis bacheloruddannelsen er taget på et universitet.
9) Yderligere 35 eller 40 ECTS inden for det erhvervsøkonomiske fagområde, så der i alt er 75 ECTS. 


Kilde: http://www.sdu.dk/Uddannelse/Kandidat/Cand,-d-,merc/Adgang+sept,-d-,+2013

Har du eventuelt overvejet, at læse HA(psyk.) - Erhvervsøkonomi - psykologi eller HA(fil.) - Erhvervsøkonomi - filosofi på CBS i stedet for?

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
28. juni 2014 af piabing (Slettet)

tusind tak for svaret. Ja, det har jeg. Kan se, at der findes utrolig mange HA linjer her i Aarhus bl.a. HA med tilvalg, hvor man kan vælge psykolgi som sidefag. Så det har jeg ihvertfald overvejet. Jeg har forresten lige et spørgsmål. Eftersom, at der er så mange HA linjer, betyder det så, at man kommer til at gå i klasse med alle dem? Eller er det kun dem som har valgt den samme spicifikke linje f.eks. HA(fil.), som går til at gå i klasse sammen? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. juni 2014 af MaibritG

Her på SDU har man ofte mange fag sammen med de andre HA-linjer, da mange af fagene er de samme, f.eks. Organisation-faget. På universitetet er man ikke inddelt i klasser som i folkeskolen og gymnasiet, men derimod i hold.
- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #6
18. juli 2014 af piabing (Slettet)

Okay.

Så du har f.eks. fagene sammen med HA-almen, HA-IT osv.?

Hvad så med holdundervisning? Og hvordan danner I læsegrupper? Er det ud fra hvilken linje man har valgt?


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Piabing, 

Please.... lad vær med at tage filosofi... der er rigtig få jobmuligheder i det.

Det lyder som om, at det er menneskets psyke, der interesserer dig. Har du overvejet noget marketing? Det er både psykologi i det samt gode fremtidsmuligheder i business. 

Hvis du kan tage et par knytnæver fra matematikken, så er økonomistudiet en endnu bedre retning. I dette er der rigtig gode fremtidsmuligher. Og der er meget psykologi i "consumer behavior" delen af økonomi, hvilket er eftersøgt af alle firmaer... what else could you ask for? :-) 

Bare mine råd -- håber du kan bruge det til noget.

Bard


Svar #8
19. juli 2014 af piabing (Slettet)

Hvilken uddannelse inden for marketing vil du anbefale mig? Nu har jeg godt nok sendt min ansøgning afsted, men man kan vel skifte uddannelse undervejs? Økonomi har jeg udelukket - så det bliver det ikke, hehe :-) Men tusind tak. 

Kan du svare mig på, hvordan man bliver delt om i hold osv. Altså har dem der har valgt erhvervsøkonomi med tilvalg undervisning sammen med HA almen? Er lidt forvirret - eftersom der findes man forskellige uddannelser inden for erhvervsøkonomi


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Jeg går selv på et amerikansk universitet, så er ikke helt bekendt med danske universiteter - hver person har hans/hendes eget skema i USA, så jeg er ikke den du skal spørge mht. holdundervisning. :-P 

Men jeg kunne anbefalde: 

i. BSc in Business Administration and Psychology

ii. Marketing Management

iii. Erhvervsøkonomi og psykologi

P.s. i og ii er begge på dansk. Og erhvervsoøkonomi er slet ikke abstract som det økonomi, du har på uni. Derudover er det også godt at vide noget om øknomi, når du kommer ind i the business world, så der er også gode jobmuligheder efter endt uddannelse, hvis du vælger den retning. Men det har de andre også. Hvis du virkelig er god til marketing, så er der $$$ i det - mere end hvad revisorer tjener. :-)

Men ja, alle tre har meget med anvendt psykologi at gøre. Men hvad end du gør, så tag den retning, der interesser dig mest og håber ikke, at mine anbefalinger afpresser dig på nogen måder. 

Bard


Skriv et svar til: Hjælp til uddannelse på universitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.