Studievalg og videregående studie
Syddansk Universitet i Slagelse
Er der nogen der går/har gået, eller bare kender til SDU i Slagelse?
Ville egentlig godt ind på CBS men har et snit på 7,1 og uddannelsen jeg ønsker kræver kun 5,4 i Slagelse.
Så derfor har jeg tænkt mig at tage bacheloren i Slagelse, og derefter kandidaten i CBS. Så vil høre om, der evt. er nogle fordele/ulemper ved at studere i Slagelse, og lidt om det sociale miljø?:)
Svar #1
29. juni 2014 af CarstenMatsson (Slettet)
Hvad angår SDU Slagelse - jeg har indtryk af, uden at kunne underbygge min opstand, at det ikke ligefrem er de mest elitære rammer at uddanne sig i. Det er second choice for mange at læse i Slagelse, Kolding, Sønderborg, og jeg kan forestille mig - igen subjektivt - at det skaber en elevmasse som samlet er mindre dynamisk og dermed mindre attraktivt for de dygtigste undervisere.
Når det er sagt - jeg havde selv et snit på 11,4 indtil mine sidste 4 eksaminer som jeg dumpede for hårdt af personlige grunde Jeg troede jeg skulle på CBS men med et snit på 8 var jeg nødt til at kigge vestpå.
SDU Odense har vildt mange virkeligt gode uddannelser og mange dygtige professorer. Hvad ville du have læst på CBS og hvad vil du læse i Slagelse ? Måske kunne du kigge mod Odense ?
Svar #2
29. juni 2014 af CLK23 (Slettet)
Jeg ville godt havde læst interkulturel markedskommunikation på CBS, European Business etc. Disse kræver snit på 8,5 mindst. Men det viser sig, at Slagelse har noget der fanget min interesse - International virksomhedskommunikation.
Og ja, jeg synes også selv at det er second choice og mindre attraktivt, derfor håbede jeg på at der var nogle fordele.
Odense har jeg ikke kigget mod endnu.. Håbede virkelig på at jeg kunne være i KBH
Svar #3
Prøv at tjekke deres Economics & Business administration(Business management) i Odense, deres Market and Management Anthropology, deres HA international Business.
SDU Odense er et SERIØST stort og helt nyt campus fuldt på højde med CBS, med 25.000 studerende fra mange lande - de har virkeligt attraktive aftaler med universiteter i udlandet og du kan læse business på et trods alt virkeligt anerkendt universitet.
Jeg følte selv stor æv ved det i starten men der er så mange mennesker så det må være muligt at få det fedeste netværk.
Vi er også nogle der er nødt til at vise at man kam sparke røv på CBS'erne på arbejdsmarkedet selvom man kommer fra et universitet et andet sted end hovedstaden. Synes der er gået lige lovlig meget hype i hvor godt CBS egentlig er.
Svar #4
Tak for jeres Odense-opmuntring. Har lige kigget på diverse uddannelser der, og jeg tror at det bliver der! Odense er meget bedre end Slagelse!
Slagelse ville med transport fra mig af tage 40 minutter, så kunne jeg ligeså godt tage den lidt længere til Odense - som har et højere niveau!
Svar #5
Men du er velkommen til at sende en pb herinde hvis du vil spørge om noget.
Jeg flyttede herover fra Rungsted for nogle år siden og jeg kan fortælle dig alle ups & downs ved både Odense og Fyn generelt. Og så har jeg mange venner som er færdige på CBS som har fortalt mig hvorfor man IKKE skal tude hvis man ikke kommer ind :) deler gerne ud.
Og så lige en sidste ting: overvej en Master/kandidat i udlandet i stedet for CBS - så står du virkeligt stærkt.
Svar #6
Svar #7
29. juni 2014 af MaibritG
Det er second choice for mange at læse i Slagelse, Kolding, Sønderborg, og jeg kan forestille mig - igen subjektivt - at det skaber en elevmasse som samlet er mindre dynamisk og dermed mindre attraktivt for de dygtigste undervisere.
Det er så absolut ikke mit indtryk for Campus Kolding, men profilen dér er naturligvis også meget mere designrelateret, hvilket det nye campus også kommer til at danne en god ramme om. Hovedparten af de studerende, jeg har på mine organisationshold, går der i hvert fald ikke fordi, at det er et second choice.
Fra #3
Synes der er gået lige lovlig meget hype i hvor godt CBS egentlig er.
Mit indtryk er også, at det er hyped, og ofte er der flere ligheder i fagsammensætningen mellem CBS og de øvrige universiteter. Eksempelvis udbydes International Business (bachelor) på AU i Herning og på SDU i Odense samt Kolding også til et langt lavere gennemsnit end CBS'.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #9
#7Det er second choice for mange at læse i Slagelse, Kolding, Sønderborg, og jeg kan forestille mig - igen subjektivt - at det skaber en elevmasse som samlet er mindre dynamisk og dermed mindre attraktivt for de dygtigste undervisere.
Det er så absolut ikke mit indtryk for Campus Kolding, men profilen dér er naturligvis også meget mere designrelateret, hvilket det nye campus også kommer til at danne en god ramme om. Hovedparten af de studerende, jeg har på mine organisationshold, går der i hvert fald ikke fordi, at det er et second choice.
Fra #3
Synes der er gået lige lovlig meget hype i hvor godt CBS egentlig er.
Mit indtryk er også, at det er hyped, og ofte er der flere ligheder i fagsammensætningen mellem CBS og de øvrige universiteter. Eksempelvis udbydes International Business (bachelor) på AU i Herning og på SDU i Odense samt Kolding også til et langt lavere gennemsnit end CBS'.
Jeg bor i Københavnsområdet, jeg tager ikke længere end Odense :)
Svar #10
#9,
Der er jo også muligheden for at flytte til byerne og derigennem få udvidet sin horisont. Personligt gad jeg ikke pendle og være afhængig af DSB - og da slet ikke i eksamensperioden. Men det er jo dit valg i den sidste ende.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #11
Hvor tit skal man egentlig i skole på uni? Altså dage om ugen, og timer?
Og er det sådan at man 1. semester skal i skole hver dag?
Svar #12
Men seriøst - du bør bosætte dig i Odense og så alliere dig med en veninde der har god plads i København til de dage du er hjemme i hovedstaden. Der er mange dage hvor du har gruppelæsning eller timer fra 10-12 og igen fra 14-17 eller lignende.
Det er en dårlig ide at satse på at pendle. Selvom du tænker det er mega nedtur lige nu, så vil det stå meget klarere for dig som dit studie skrider frem de første måneder. Og Odense er en fed g super billig by - og venner og veninder derhjemme er altså kun en time væk fra dør til dør.
Svar #13
Det afhænger helt af skemaet, men du kan da være uheldig, at skulle møde i skole hver dag for nogle få timer. Lidt eksempler på skemaer på SDU i Kolding for HA Design og HA International Business, 1. semester, efterår, 2014 (de er ens):

Øvrige skemaer på HA kan ses her: http://www.sdu.dk/Information_til/Studerende_ved_SDU/Din_uddannelse/Bachelor/ErhvervsoekSamletKolding/Laeseplaner (Kolding) og her: http://www.sdu.dk/Information_til/Studerende_ved_SDU/Din_uddannelse/Bachelor/HA_Odense/Laeseplaner (Odense)
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #14
Jaja men nu tænker jeg bare generelt på universiteterne. Er det ligesom folkeskolerne og gymnasierne hvor du har faste lektioner fra et bestemt tidspunkt? For har ellers hørt at man kan regne med at man nok ikke skal i skole hver dag, og at man arbejder hjemme mest.
Svar #15
#13Det afhænger helt af skemaet, men du kan da være uheldig, at skulle møde i skole hver dag for nogle få timer. Lidt eksempler på skemaer på SDU i Kolding for HA Design og HA International Business, 1. semester, efterår, 2014 (de er ens):
Øvrige skemaer på HA kan ses her: http://www.sdu.dk/Information_til/Studerende_ved_SDU/Din_uddannelse/Bachelor/ErhvervsoekSamletKolding/Laeseplaner (Kolding) og her: http://www.sdu.dk/Information_til/Studerende_ved_SDU/Din_uddannelse/Bachelor/HA_Odense/Laeseplaner (Odense)
Din besked havde jeg ikke lige set. Okay tak!:)
Skriv et svar til: Syddansk Universitet i Slagelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.