Dansk

Hvad gøre jeg?

04. august 2014 af Chakari (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hey folkens

Jeg skal starte i 9 klasse, efter sommeren, men jeg er helt vildt bange for ikke at komme i gym, og det nok fordi jeg ligger på 4 i både dansk, og historie!!!!

Jeg kan ikke lade være med at tænke på det!

Hvor meget skal man have for at komme ind på gym?

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. august 2014 af MaibritG

Man skal såmænd blot blive erklæret egnet af ens studievejleder, der vurderer om man er moden nok til gymnasiet. Bliver du erklæret uegnet, så kan du gå til gymnasiets optagelsesprøve, hvor du bliver vurderet på din faglighed .
- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Svar #2
05. august 2014 af Chakari (Slettet)

Tusind tak for svaret:-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. august 2014 af ohwell (Slettet)

Da jeg blev egnet før sommer,kunne mine venner ikke blive egnet så længe de havde mindre end syv i gennemsnit og mindre end syv i dansk, matematik og engelsk. Men det er jo individuelt hvordan  vejledere vælger at vurdere

Svar #4
05. august 2014 af Chakari (Slettet)

Okay taak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. august 2014 af bulgarianrose (Slettet)

Nogle gode råd, selv om du måske ikke er super-dygtig:

Kom til tiden.

Aflever dine lektier.

Hør efter i klassen og larm ikke.

Være nogenlunde aktiv i klassen.

Udvis flid i arbejdet.

Når du skal vurderes uddannelsesparat, handler det meget mere om din disciplin og modenhed, og ikke i samme grad om faglighed. Det er det, de kigger mest på, for karakterer er jo forholdsvis nemme at trække op, men ens opførsel og modenhed er ikke så lette at rette på.

Jeg synes da også godt du trække de 4-tal op. Hvis de er dine eneste 4-tal, så er du klog nok til at gør det. :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. august 2014 af rakijovic

Skal jeg være helt ærlig, #0, er der – fagligt set – meget lille forskel, fagmæssigt, på 1. g og 9. klasse. De fleste sprogfag er på C-niveau begge steder, så giver du den en skalde nu i niende, har studievejleder og udvalgt gymnasium ikke meget at brokke sig over.

Næste spørgsmål er jo så om du er åndeligt moden at gå i gymnasiet...eller rent faktisk hører hjemme der. Alt for mange vælger pr. automatik gymnasiale uddannelser, enten fordi de ikke helt kan overskue at slippe vennerne fra folkeskolen, eller fordi "alle andre gør det, så det må jég hellere også" (mangen en forkert beslutning er blevet truffet ud fra dén filosofi ...). #5 nævner det også; hvis du endnu ikke føler du er klar, så er tiende klasse også en mulighed. Det bliver stort set en gentagelse af niende, men så får du desto mere tid till måske liige at modne den sidste smule som der skal til. :)

Hvis gymnasiet for dig mest handler om at have en ungdomsuddannelse som åbner døre til andre uddannelser (eller bare have lidt mere på cv'et end folkeskolen), var hf måske også en mulighed? Kun to år, og er du til humanistiske fag, skal du sådan bare gennem matematik og biologi første år, og derefter er der kun humaniora og valgfag.

(Og så et, for tråden, helt irrelevant spørgsmål til #5: Sjajno ime. Jesi li iz Bugarske? / Ti si li ot Bâlgarija?) :)

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 

Skriv et svar til: Hvad gøre jeg?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.