Matematik
Bevis af trekant
Hej, jeg har brug for hjælp til en opgave, hvor jeg skal bevis, at to trekanter har det samme areal som én trekant.
Hvis vi kigger på billedet ser vi, at vi har et kvadratisk papir. Dette papir folder vi diagonalt så vi nu har to trekanter. Derefter folder vi så trekant 2 og 3 på tegningen, til sidst folder vi trekant 4 og 5 som tilsammen udgør endnu et kvadrat.
Jeg skal nu bevise, at trekant 2 og 3 har samme areal som trekant 1, og det er her jeg går i stå? Jeg har fundet ud af, ved at folde papiret, at fjerner man trekant 4 og 5 kan vi se, at de har det samme areal. Jeg har fundet vinklerne på både trekant 1 samt 2 og 3, men jeg synes ikke jeg er kommet tættere på at kunne bevis arealet er det samme? Er der nogen der kan hjælpe med det?
Svar #1
13. august 2014 af Andersen11 (Slettet)
Du må mene, at T2+T3 = T1 . Foldningerne er lavet omkring vinkelhalveringslinier. Folder du for eksempel trekant 3 ned over trekant 1, ser man, at trekant 3 er retvinklet, og den korte side vil derfor falde sammen med højden i trekant 1, idet trekant 1 er ligebenet på grund af symmetriegenskaberne. TIlsvarende vil trekant 2 dække den anden halvdel af trekant 1, når den foldes ned.
Svar #2
13. august 2014 af NBVH89 (Slettet)
Korrekt, jeg mener, at T2 + T3 = T1
Men når jeg folder trekant 3 ned over trekant 1 kan jeg godt se, at den er retvinklet og danner højden i trekant 1. Det samme gælder jo så for trekant 2. Men i og med, at trekant 2 og 3 overlapper hinanden skal trekant 4 og 5 trækkes fra trekant 2 og 3 før arealet er det samme, men jeg kan ikke komme frem til et bevis for dette?
Svar #3
13. august 2014 af Andersen11 (Slettet)
Trekanterne 2 og 3 overlapper ikke hinanden. Når trekant 2 foldes ned over trekant 1, dækker den præcis det halve af trekant 1, og når trekant 3 foldes ned over trekant 1, dækker den præcis den anden halvdel af trekant 1.
Trekant 2 er kun det lyst skraverede område, og trekant 3 er det violet skraverede område.
Svar #4
13. august 2014 af NBVH89 (Slettet)
Det er jeg godt med på, men trekant 4 og 5 er ekstra fold der er lavet, netop for, at trekant 2 og 3 har præcis samme areal af trekant 1. Til at starte med fortsat trekant 2 og 3 ud via den svagt markede linje, og derfor mener jeg, at de overlapper hinanden når man folder dem ned?
Derfor vil jeg også mene, at et bevis vil omhandle om et eller andet hvor både trekant 4 og 5 er med, da disse er ekstra. (Hvis du kan følge mig i det?) Eller er det mig der er helt på forkert spor her?
Svar #5
14. august 2014 af Andersen11 (Slettet)
Så giver farvemarkeringerne da ingen mening. Trekanterne 2 og 3 indeholder ikke trekanterne 4 og 5.
Svar #6
14. august 2014 af NBVH89 (Slettet)
Det kan jeg selvfølgelig godt se at det ikke gør nu, men jeg har siddet med den hele dagen, og har derfor ikke lige tænkt over det da jeg har lagt den op. Sådan her skal den se ud, her kan man se, at trekant 4 og 5 derfor er hjælpe trekanter der er lavet for at fjerne det overskydende areal. 
Svar #7
14. august 2014 af Andersen11 (Slettet)
Men hvis trekant 1 og trekant 2 her er de retvinklede trekanter, hvis ene katete er hele kvadratets side, gælder der ikke T2 + T3 = T1 . Det gælder kun for de trekanter, der er markeret med farverne som sådan i den først vedlagte figur.
Derimod kan man så vise, at de store trekanter, som du kalder T2 og T3 på figuren i #6, hver har samme areal som trekanten T1.
Hvis vi lader kvadratets sidelængde være s, er trekant T1 en ligebenet trekant med grundlinie s·√2 og hver af de to lige store vinkler ved grundlinien er v = π/8 = 22,5º . Arealet af trekant T1 er derfor
A(T1) = 2·(1/2)·s·(√2)/2 · s·(√2)/2 · tan(π/8) = (1/2)·s2·tan(π/8) .
Trekanterne (de store trekanter) T2 og T3 er kongruente og retvinklede. Den store katete er lig med kvadratets side s, og den mindste spidse vinkel er v = π/8 = 22,5º . Arealet af hver af de store trekanter T2 eller T3 er da
A(T2) = (1/2)·s·s·tan(π/8) = (1/2)·s2·tan(π/8) = A(T1) .
Skriv et svar til: Bevis af trekant
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.