Matematik
Omdrejningslegemer
Hej
Jeg har siddet længe fast på to opgaver om omdrejningslegemer. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal komme igang, og hvad jeg skal tage fat i? Det ville være en stor hjælp hvis nogen kunne hjælpe.
Tak på forhånd :)
Svar #1
16. august 2014 af peter lind
I en første skal du først finde f(x). I den anden opgave er f(x) oplyst. brug dernæst
V = π∫abf(x)dx
Svar #2
16. august 2014 af Andersen11 (Slettet)
I begge opgaver kan man benytte udtrykket for rumfanget af et omdrejningslegeme ved drejning af en funktions graf omkring x-aksen:
Vx = π·a∫b (f(x))2 dx
Svar #3
17. august 2014 af ranimukerji (Slettet)
Tusind tak for hjælpen, jeg har gennemskuet det nu :)
Jeg har lige et andet spørgsmål(vedhæftet). Jeg har tegnet graferne for de to funktioner og f(x) ligger højere opppe end g(x), når man så skal finde arealet skal man ikke sige.
A=0∫10 (1/5x+3)-(√2x-6) dx
Når jeg skriver det på lommeregneren virker det ikke?? hvordan kan det være?
Svar #4
ups her er opgaven
Svar #5
17. august 2014 af peter lind
g(x) er kun definert for x≥3, så mellem 0 og 3 er det x aksen, der er begrænsningen. Ellers er det rigtigt
Svar #6
Svar #7
17. august 2014 af peter lind
Jeg mener at du skal foretage to integrationer: en i intervallet [0;3} hvor det er f(x), du skal integrere og en i intervallet [3; 10] hvor det er f(x)-g(x), du skal integrere.
Du kan ikke tage kvadratroden af et negativt tal og for x < 3 er 2x-6<0. Hvis du har lavet en graf af funktionerne, som du skriver, du har gjort i #3, burde du også kunne se det.
Skriv et svar til: Omdrejningslegemer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.