Matematik

Reducer

18. august 2014 af NH123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej peepzz!

Er der nogen som er søde og hjælpe mig med at reducer dette: 

Tak på forhånd..


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

densmukkekuku123,

Din opgave er meget nem, eller som kineserne ville sige på engelsk, "Is easy, is easy".

Du har jo, at:

(a+b)2 - a2 - ab                  Du ved jo, at: (a+b)2 = (a+b)(a+b)

(a+b)(a+b) - a2 - ab           Udregn den toledet størrelse

a2 + b2 + 2ab - a2 - ab       Simplificer

b2 + ab

Jeg håber for din skyld, at det stadig er folkeskolen, du går i, fordi algebra på dette level skulle du være mere end bekendt med. 

Bard


Svar #2
18. august 2014 af NH123 (Slettet)

#1

Jeg forstår ikke hvor du får 2ab fra?


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Repeter kvadratsætninger fra folkeskolen:

        (a+b)2 = a2 + 2ab + b2 .


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#2: 

(a+b)2 = (a+b) (a+b) = (a⋅a) + (a⋅b) + (b⋅a) + (b⋅b) = a2 + ab + ab + b2 =   a2 + b2 + 2ab

Når du har: (a+b)2 

Er det, det samme same som

(a+b) (a+b)

Og når du udregner denne tager du "a" i føste parentes og ganger det med a og b i den anden parentes. Derefter tager du "b" i den 1. parantes og ganger med a og b i den anden parentes. Du vil derefter få produkterne ud som led, altså:

a2+b2 + ab + ab. 

Kaster dette lidt lys over tingene?

Spørg endelig, hvis der er flere uklarhedder, da algebraisk viden er essentielt, hvis du vil bygge vidre på din matematiske kundskaber i gymnasiet eller på uni. Og du skal helst ikke have forståelsesmæssige huller i din grundlæggende matematik.

Du kan kontakte mig via besked, hvis du har flere spørgsmål. Jeg ved godt, at med Maple og alle de fancy funktioner, programmet tilbyder, hurtig kan komme til at miste forståelsen for basal algebra.

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. august 2014 af Therk

\boldsymbol{(a+b)^2} = (a+b)(a+b) = a^2+ab+b^2+ba = \boldsymbol{a^2+b^2+2ab}


Svar #6
19. august 2014 af NH123 (Slettet)

#4 

tusind tak for hjælpen! det hjalp da lidt på det! JA har præcis på samme måde når det omhandler maple! Vil helt klart kontakte dig hvis jeg har brug får hjælp når det kommer til grundlæggende matematik. 


Skriv et svar til: Reducer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.