Fysik

O5.1 - O5.4 (Orbit HTX)

03. september 2014 af Fred281196 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har hermed et sprøgsmål til to opgaver som jeg ikke kan forklare hvordan skal løses

Jeg har dog forståelsen men kan ikke få det til at give mening, jeg søger dermed hjælp!

O5.1.

Opgavebeskrivelse:

To resistorer med resistanterne 250 Ohm og 375 Ohm kobles i serie. Strømmenseriekoblingen er 80 mA.

Bestem spændingsforskellen over hver af de to resistorer.

Derefter kobles de samme to resistorer parallelt. Strømmen gennem den mindste resistor er 30 mA.

Bestem erstatningsresistanten samt strømmen gennem den største resistor.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

O5.4.

Opgavebeskrivelse:

Strømstyrken i en hårtørrer er 5,4 A, når den tilsluttes 230 V. Beregn hårtørrerens effekt.

Hårtørreren benyttes i 5 minutter. Hvor meget energi omsætter den?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oplæg af
Frederik Mikkelsen
14. Y.
EUX-Forløb (Mercantec Viborg)

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. september 2014 af peter lind

1. opgave   Brug Ohms lov U = R*I

2. Effekt = strømstyrke*spændning

Brugbart svar (1)

Svar #2
03. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

O5.1 Find den samlede resistans og bestem så spændingsforskellen over den samlede resistans over seriekoblingen. Spændingsforskellen over hver resistor fordeles så proportionalt med resistorernes resistanser.

I parallel findes erstatningsresistansens reciprokke resistans som summen af de to resistorers reciprokke resistanser

\frac{1}{R}=\frac{1}{R_{1}}+\frac{1}{R_{2}}

Svar #3
03. september 2014 af Fred281196 (Slettet)

Tak for svarene det har hjulpet! :)

Skriv et svar til: O5.1 - O5.4 (Orbit HTX)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.