Matematik
a og b i tabel.
Tabellen nedenfor viser nogle sammenhørende værdier af den gennemsnitlige kuld-størrelse og antal ynglende sangspurvepar pr. acre for arten Melospiza melodia.
I en model er sammenhængen givet ved
y=ax+b
hvor y er den gennemsnitlige kuldstørrelse, ogx er antal ynglende sangspurvepar pr. acre.
a) Benyt tabellens data til at bestemme tallene a og b .
b) Benyt modellen til at bestemme antal ynglende sangspurvepar pr. acre, når den gennemsnitlige kuldstørrelse er nede på 3,0.
Jeg forstår ikke hvordan jeg i alverden skal løse denne opgave, da jeg ikke har lært om dette??
Har vedhæftet billede af tabellen.
Svar #2
08. september 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Har du Ti-nspire?
I så fald:
a) Skriv data ind og udfør en lineær regression over data. Du får her en a og b værdi (du vil være i stand til at aflæse dem)
b) Når du så har fået a og b værdien, har du faktisk selve funktionen. En lineær funktion ser sådan ud: f(x) = ax+b
Lad os sige at a og b er følgende: a = 2 og b = 6
Du har nu funktionen: f(x) = 2x+6
Du skal i opgave b bestemme antallet (som er x), når størrelsen er 3,0 (som er y)
Du sætter y-værdien ind og isolere x:
3 = 2*x+6
Er ligningen så let, behøver du ikke lommeregner. Men det tvivler jeg, at den er.
Har du Ti-snpire eller en anden lommeregner med solvefunktion, solver du ligningen med henblik på x:
solve(3=2*x+6,x)
Svar #4
08. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det er let nok at lave lineær regression i Excel. Når a og b er nbestemt, skal man blot løse en lineær ligning.
Skriv et svar til: a og b i tabel.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.