Matematik
Komplekse tal
Hvordan kan jeg finde de polære koordinater, når jeg kun kender den imiginære del og den real del
Svar #2
10. september 2014 af huiko (Slettet)
hmmm, også hvad jeg gør, men får vinklen til 0,34 og har regnet i radianer
Svar #3
10. september 2014 af peter lind
Formlen er helt uafhængig af om du regner i radianer eller ej. Noget andet er at i komplekse tal er vinklen altid i radianer.
Svar #4
Når jeg fx regner: (radianer) tan^-1(1/-1) får jeg -0,7853
tidligere havdet jeg fået -45 grader
Men kan ikke se min fejl?
Svar #6
Du kan ikke se dine fejl fordi der ikke er nogen. Den samme vinkel giver forskellige tal hvis den måles i radianer eller i grader. Skrevet mere præcist ud er -π/4
Svar #7
I nogle tilfælde kan man bruge tan^-1 til at finde vinklen. men andre steder er den angivet med fx cos^-1 eller sin^-1 henholdsvis x og y
Svar #9
Du kan bruge alle de 3 muligheder. se #1 Du skal lige være opmærksom på at at en ligning som tan(θ) = 1 eller cos(θ) =½ har flere løsninger. Du er nød til at se på fortegnene i ligningen i #1 for at se hvilken kvadrant vinklen ligger i
Svar #10
10. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Se udtrykkene i #1. Man bør benytte både cos(θ) og sin(θ) til entydigt at bestemme argumentet θ i intervallet [0;2π[ . Man har cos(θ) = x/r og sin(θ) = y/r , og deraf følger jo så, at tan(θ) = y/x . Men da tan(θ) er periodisk med perioden π , giver tan(θ) alene ikke entydigt argumentet θ i intervallet [0;2π[ , men kun i intervallet ]-π/2;π/2[ .
Svar #11
De polære koordinater er det ikke bare, fx:
5 + 3i
2 - 4i
?
Svar #12
10. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Disse tal er givet på rektangulær form, og man skal beregne de polære koordinater, dvs. modulus r og argument θ.
Svar #14
11. september 2014 af PeterValberg
Jeg tænker, at komplekse tal kan repræsenteres af stedvektorer i
et koordinatsystem med reelle tal på førsteaksen og imaginære tal
på andenaksen (hedder det ikke et Gaussisk talplan?).
Dermed vil et tal som 5+3i (jf #11) kunne repræsenteres af en stedvektor,
der er beliggende i første kvadrant, da både 5 og 3 er positive, - vinklen ift. førsteaksen
(argumentet) kan bestemmes med tangens, vi ved jo, hvor den ligger.
Bare en tanke
Svar #15
11. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Der er det jo så netop kendskabet til både cos(θ) og sin(θ), der viser, at det komplekse tal er beliggende i 1. kvadrant. Min pointe er, at beregning af tan(θ) alene ikke kan fastlægge argumentet θ entydigt. Jeg ser tit i opgaver af denne natur, at folk bare beregner tan(θ) og så θ og så færdig uden at argumentere for udvælglsen af den korrekte løsning.
Benytter man både cos(θ) og sin(θ), får man argumentet θ entydigt i intervallet [0;2π[ . Jeg siger ikke, at man nødvendigvis skal beregne θ både ved at bruge cos-1() og sin-1(), men man benytter kendskabet til både cos(θ) og sin(θ) til at afgøre, hvilken af løsningerne til cos(θ) = x/r eller sin(θ) = y/r , der skal benyttes. Benytter man tan(θ) = y/x , er der generelt også to løsninger i [0;2π[, og man skal benytte i det mindste fortegnene for både cos(θ) og sin(θ) til at afgøre, hvilken af de to løsninger, der er den korrekte.
Skriv et svar til: Komplekse tal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.