Debat

Nervøs for HTX standpunktskarakter.

17. september 2014 af math341c (Slettet)

Hej alle sammen, d.11 august havde jeg startet på HTX. Det er virkelig en fed skole, og har fået nogle rigtige gode venner. Det er gået godt indtil nu. Har kæmpet mest med den første matematik aflevering vi har haft. Jeg har svært ved matematik og jeg synes det er det sværeste fag der findes. Men jeg klarede den. Jeg får ikke karakterer for den første. Men vi kunne renge ud i procent hvor meget vil ville få hvis det var. Og jeg tror jeg lå omking et 10 tal (87%). Jeg har studieretningen fysikkens verden. Jeg er ikke den der deltager meget mundtiligt i timerne, jeg ved ikke, jeg er altid flov over det og føler mig usikker om jeg vil sige noget forkert. Opgaver og Lektier går fint, laver alle, og gruppearbejde går perfekt, ikke ligesom i folkeskolen hvor der er altid er en der ikke laver noget.

Men jeg ved ikke hvor god indsats jeg egentlig laver. Og jeg føler mig flov til at spørge læren om hun/han synes om jeg gør en god indsats. Derfor er jeg mega nervøs over de første standpunktskarakter. UU vejlederen sagde at man plejer at falde i karakterer når man starter på gym. Er så bange får jeg falder ned på 00 i en af fagene. Jeg har aldrig fået under 4 i folkeskolen. Hvis nogen ved hvordan det er? Altså om der er en måde at regne sin egen insats ud, om man laver noget godt, eller man kan gøre det bedre?

- Jeg deltager altid i timerne når det er gruppearbejde og opgaver.

- Lave altid lektier og afleveringer.

Håber i kan hjælpe mig:) Tak og på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2014 af PeterValberg

Hvis du gerne vil have en "pejling" på, hvordan du klarer dig i et eller flere fag,
så er den læreren i det aktuelle fag vel den bedste, du kan spørge til råds.
Vedkommende kan sikkert også give dig nogle hints til, hvordan det
eventuelt kan blive bedre, hvis der er behov for det.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #2
17. september 2014 af MaibritG

Jeg hæfter mig meget ved følgende:

Jeg har svært ved matematik og jeg synes det er det sværeste fag der findes.

Jeg forstår simpelthen ikke, at hvis matematik er dit problemfelt hvorfor, at du så har valgt en naturvidenskabelig linje med matematik A og fysik A (jeg antager det er den linje når du skriver "jeg har studieretningen fysikkens verden"). Det får mig til at tænke om du måske går på den rigtige linje ift. dine faglige kompetencer. Dermed ikke sagt, at det ikke kan tillæres, for det kan det.

Min holdning er, at du ikke kan gøre din indsats op i en karakter. Du kan lave nok så meget og have mange gode intentioner, men det er de hårde (rigtige) facts, der gør sig gældende. I hvert fald når det drejer sig om de naturvidenskabelige fag. Generelt set ser jeg ofte to senarier mht. karakterne, og det er, at de fleste enten bibeholder status quo eller falder en eller flere karakterer, men de fleste får det indhentet igen når de er kommet ind i "gymnasierytmen".
 

- Jeg deltager altid i timerne når det er gruppearbejde og opgaver.

- Lave altid lektier og afleveringer.

Hertil vil jeg nok tilføje at du skal gøre dig positivt bemærket i plenum, dvs. hvis læreren stiller spørgsmål på klassen, og sørge for at tilegne kompetencer, der gør at du også laver lektierne og afleveringerne korrekt.

Dertil vil jeg ikke være så nervøs for de første standpunktskarakterer, men det giver dig et billede af hvor du måske bør forbedre din faglighed - især hvis det gør sig gældende for C-fag. Er du i tvivl, så kan du også spørge din lærer ift. forbedringsmuligheder.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #3
19. september 2014 af math341c (Slettet)

#2

Jeg hæfter mig meget ved følgende:

Jeg har svært ved matematik og jeg synes det er det sværeste fag der findes.

Jeg forstår simpelthen ikke, at hvis matematik er dit problemfelt hvorfor, at du så har valgt en naturvidenskabelig linje med matematik A og fysik A (jeg antager det er den linje når du skriver "jeg har studieretningen fysikkens verden"). Det får mig til at tænke om du måske går på den rigtige linje ift. dine faglige kompetencer. Dermed ikke sagt, at det ikke kan tillæres, for det kan det.

Min holdning er, at du ikke kan gøre din indsats op i en karakter. Du kan lave nok så meget og have mange gode intentioner, men det er de hårde (rigtige) facts, der gør sig gældende. I hvert fald når det drejer sig om de naturvidenskabelige fag. Generelt set ser jeg ofte to senarier mht. karakterne, og det er, at de fleste enten bibeholder status quo eller falder en eller flere karakterer, men de fleste får det indhentet igen når de er kommet ind i "gymnasierytmen".
 

- Jeg deltager altid i timerne når det er gruppearbejde og opgaver.

- Lave altid lektier og afleveringer.

Hertil vil jeg nok tilføje at du skal gøre dig positivt bemærket i plenum, dvs. hvis læreren stiller spørgsmål på klassen, og sørge for at tilegne kompetencer, der gør at du også laver lektierne og afleveringerne korrekt.

Dertil vil jeg ikke være så nervøs for de første standpunktskarakterer, men det giver dig et billede af hvor du måske bør forbedre din faglighed - især hvis det gør sig gældende for C-fag. Er du i tvivl, så kan du også spørge din lærer ift. forbedringsmuligheder.

Mange tak for svar. Jeg har valgt fysikkens verden, fordi jeg elsker fysik og jeg er mega god til det. Har altid elsket det i folkeskolen. Jeg har fået 10 og 12 taller for fysik rapporter, og har fået 10 i eksamen og standpunktskarakter. Mine forædre sagde, hvis jeg kan lide fysik, skal jeg bare tage det på det højeste.

Derimod har jeg svært ved matematik. Har fået 4 taller til eksamen for begge skriftlige prøver. 

standpunktskarakter. Var 7 i de fleste "færdigheder" standpunktskarakter. Og 4-7 i "problem løsning" i standpunktskarakter. Jeg bruger rigtig meget på matematik. Den første aflevering vi havde nu på gynmnasiet var beregnet til 3 timer, jeg brugte næsten 7. Alt andet går fint og hurtigt. Jeg tror ikke det er det værd at skifte fra fysik, når man elsker det. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg træner og træner i matematik. Men jeg går i de fleste gange i stå, og ved simpelthen ikke hvordan jeg løser opgaven. Jeg ved meget om software og lidt om hardware. Det er enddda nemmere at løse et software problem for mig. Altså fejl i programmering osv. Men i matematik er jeg helt blank nogle gange hvordan jeg skal løse opgaven. :(

Jeg kan simeplthen ikke tænke mig frem til opgaven, og derfor giver op. Det er rigtig træls. Jeg kan godt lide matematik gad godt blive god til det, men jeg ved det ikke. Jeg er ikke født til matematik, føles det nogle gange.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. september 2014 af Metapod (Slettet)

Take a chill pill :)

Tror du går alt for meget op i ligegyldige detaljer i tilværelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. september 2014 af snylt (Slettet)

Jeg er hellere Ikke en ørn til matematik, men mit råd er at arbejde og "fordybe" dig i emnet efter, at i har haft det. Fx, hvis I har haft om brøker, og der er noget du ikke forstår, så vil jeg anbefale, at du læser på det i fritiden osv. Det prøver jeg på - og det er positivt indtil videre.

Skriv et svar til: Nervøs for HTX standpunktskarakter.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.